16.01.2023
Jakie są ulubione strony e-commerce Francuzów? Odpowiedź na to pytanie jest celem dużego badania organizowanego przez Fevad (Federacja sprzedaży internetowej pure-players lub sklepów fizycznych) w celu przyznania tzw. Nagrody Internautów. Wyniki zostaną przedstawione 16 lutego. Nagroda jest przyznawana e-sprzedawcom w 6 różnych kategoriach na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej przez Harris Interactive wśród internautów na zlecenie Fevad.
Konkurs zorganizowany przez Fevad odbywają się w skomplikowanym klimacie gospodarczym, pełnym wyzwań dla sprzedawców związanych ze wzrostem cen frachtu, problemami z zaopatrzeniem, inflacją i groźbą paraliżu Francji, przez strajkujących w obliczu aktualnej reformy emerytalnej.
W kategorii „Artykuły techniczne i AGD” jest 11 konkurujących ze sobą platform i sklepów. Internauci wybierali między znanymi marketplace’ami, takimi jak: Rue du Commerce, AliExpress czy Cdiscount, francuskimi sprzedawcami detalicznymi, którzy dokonali transformacji cyfrowej, takimi jak: Darty, Boulanger czy Electro Dépôt, międzynarodowymi markami prowadzącymi sprzedaż bezpośrednią, takimi jak Apple, Lenovo oraz Back Market, francuskim start-upem oferującym produkty odnowione, który ostatnio musiał dokonać zwolnień. Transformacja ekologiczna znajduje odzwierciedlenie w licznych innowacyjnych inicjatywach większości graczy, informuje Fevad.
W kategorii „moda”, 30 marek modowych oraz markety z odzieżą gotową i akcesoriami idą na łeb na szyję. Fevad podkreśla, że sektor jest obecnie w trakcie pełnej transformacji, przy rosnących oczekiwaniach konsumentów dotyczących innowacji poprawiających zrównoważony rozwój. Fevad mówi również, że doświadczenie klienta online poprawia się dzięki technologiom takim jak VR (Virtual Reality) do wirtualnego przymierzania ubrań. Na przykład La Redoute współpracował w tym roku z Veesual, aby uruchomić wirtualną przebieralnię.
W kategorii „wyposażenie domu” finalistami zostało 18 e-sklepów, w tym Ikea, Mr Bricolage, a nawet Leboncoin. Według badania GfK dla Fevad, na e-commerce przypada 1 euro z każdych 4 euro wydanych na wyposażenie domu we Francji w pierwszej połowie 2022 roku. Jest to spadek w stosunku do szczytów osiąganych w 2020 roku ze względu na ograniczenia w dostępie do sklepów podczas pandemii Covid-19, ale jest na tym samym poziomie co w pierwszej połowie 2019 roku. Internet korzysta również z bardzo silnej pozycji na rynku second-hand, dzięki rosnącej popularności takich stron jak Leboncoin, podobnego do naszego OLX.
W kategorii „Uroda, higiena i zdrowie” nominowanych było 14 marek. Fevad zaznacza, że branża beauty zawsze była w czołówce innowacji i ten rok nie był wyjątkiem. Doświadczenie klienta wciąż się poprawia – aż po hiperpersonalizowaną pielęgnację skóry za pośrednictwem sztucznej inteligencji. W tej kategorii znajdują się takie firmy jak Yves Rocher, L’Oréal Paris i L’Occitane, a także początkujące przedsiębiorstwa, takie jak Santediscount, założone przez dwóch farmaceutów z Tuluzy w 2008 roku.
W kategorii „super i hipermarkety” e-handel żywnością nieco spowolnił w 2022 roku, po skoku obserwowanym podczas pandemii. W centrum uwagi jest pięć internetowych sklepów spożywczych z Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché i Monoprix. Obecnie powszechne jest przede wszystkom jedno wyzwanie: szybka dostawa. Carrefour właśnie przetestował autonomiczną dostawę, a Monoprix połączył siły z Amazonem, by zaoferować dostawę do domu tego samego dnia.
W kategorii „towary rekreacyjne”, ten bardziej eklektyczny sektor również bardzo skorzystał na pandemii, według Fevad. Jest innowacyjny, napędzany przede wszystkim przez amerykańskiego giganta Amazon. W tej kategorii second korzysta z obecnej skomplikowanej sytuacji gospodarczej. Według badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie eBay, 50% ankietowanych stwierdziło, że są gotowi odsprzedać swoje niechciane prezenty świąteczne.
42 miliony stałych nabywców w Internecie
Nagroda Internautów Fevad wyróżnia najlepsze witryny e-commerce na podstawie przeprowadzonego na tę okazję badania. Nagroda ta ma na celu oddanie głosu 42 milionom Francuzów, którzy regularnie zamawiają w internecie – wyjaśnia Fevad. Internauci muszą oceniać strony, na których złożyli zamówienie, według pięciu kryteriów, które odpowiadają kluczowym etapom customer journey.
Strony są oceniane wyłącznie przez konsumentów, którzy dokonali zakupu na danej stronie. Witryny konkurują w jednej kategorii (tej, w której mają najwięcej klientów). Strony internetowe są oceniane według 5 kryteriów: wybór produktu, stosunek jakości do ceny, nawigacja i użyteczność strony internetowej, obsługa klienta oraz odpowiedzialność społeczna i ekonomiczna firmy (CSR) przy użyciu skali od 1 do 5. Wyniki są ważone w celu uwzględnienia różnic w punktacji w poszczególnych kategoriach.
Badanie Harris Interactive zostało przeprowadzone w okresie od 23 grudnia 2022 r. do 6 stycznia 2023 r. wśród 4 tys. internautów w wieku 15 lat i więcej, reprezentatywnych dla francuskich kupujących w internecie ze względu na płeć, wiek, klasę społeczną, region i obszar miejski. Nagroda Jury nagradza najlepsze inicjatywy w wymiarach niezbędnych dla rozwoju e-commerce: innowacyjności, ekoodpowiedzialności i przedsiębiorczości, poprzez nagrodę Best Hope, która honoruje młode samorodki, mistrzów e-commerce jutra.