Jak marketplace’y wspierają sprzedawców internetowych? (Aktualizacja 1.04.2020)

31.03.2020

Aktualne informacje o e-commerce w czasach pandemii koronawirusa przeczytasz tutaj:

Podsumowanie działań marketplace’ów:

Jak eBay wspiera sprzedawców?

Jeśli jesteś profesjonalnym sprzedawcą w serwisie eBay, możesz do godziny 8:59 w sobotę, 11 kwietnia 2020 roku złożyć wniosek o odroczenie płatności . Proszę zapisać w ulubionych tą stronę internetową i po 3 dniach roboczych od złożenia wniosku możesz na niej sprawdzić wynik rozpatrzenia wniosku.

Jesteśmy również świadomi, że działania mające na celu ochronę płynności finansowej mogą być dla Państwa pomocne. W związku z tym proponujemy, abyś jako sprzedawca mógł odroczyć opłaty za sprzedaż o 30 dni. 

https://community.ebay.de/t5/eBay-Mitteilungen/Zahlungsaufschub-für-Ihre-nächste-eBay-Rechnung-jetzt-möglich-DE/ba-p/4084454

Okres odroczenia to jeden cykl rozliczeniowy, płatny w ciągu dwóch kolejnych cykli rozliczeniowych. Opłaty odroczone są należne wraz z następną oraz kolejną fakturą.

W praktyce oznacza to w przypadku akceptacji wniosku w dniach 25.03.-31.03.2020, że 50% aktualnych opłat znajdzie się w fakturze z 30.04., a pozostałe 50% w fakturze z 31.05.

Jeżeli wniosek zostanie zaakceptowany w dniach 1.04.-10.04.2020, to 50% obecnego okresu rozliczeniowego będzie należne wraz z fakturą z 31.05., a pozostałe 50% od 30.06.2020.

Wymagania:

  • Jesteś zarejestrowany jako sprzedawca profesjonalny w serwisie eBay przez okres dłuższy niż 30 dni.
  • Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących Twojego konta w serwisie eBay

Warunki uczestnictwa zawierają informacje o tym, które z opłat są uwzględnione.

Jesteśmy zobowiązani do pomocy naszym sprzedawcom w tym trudnym czasie. Chcemy zdjąć z nich część presji i dać im elastyczność, której potrzebują, aby utrzymać swój biznes w ruchu.

Dziękujemy za sprzedaż na eBayu.
Zespół eBay

https://community.ebay.de/t5/eBay-Mitteilungen/Zahlungsaufschub-für-Ihre-nächste-eBay-Rechnung-jetzt-möglich-DE/ba-p/4084454

eBay wydłuża okres czasu, w którym aukcja może mieć status “wysprzedana” bez utraty historii sprzedaży. Dotychczas okres ten wynosił 90 dni od sprzedania ostatniej sztuki produktu w danej aukcji. W związku z pandemią koronawirusa, eBay wydłużył ten czas do 180 dni. Oznacza to, że jeżeli sprzedawca ma problemy z dostawami, ma dwukrotnie więcej czasu, aby wznowić sprzedaż bez utraty historii sprzedaży (komunikat o sprzedanych ilościach oraz pozycja w rankingu).

Narazie brak konkretnego wsparcia ze strony Amazon

Amazon wydłuża okres odstąpienia od umowy/zwrotu większości u produktów na Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.it, Amazon.nl oraz Amazon.com.tr

Większość przedmiotów zamówionych w którymkolwiek z tych miejsc w okresie od 15 lutego 2020 r. do 30 kwietnia 2020 r. można obecnie zwrócić do 31 maja 2020 r.

Jeszcze inne regulacje na Amazon.es:

Większość przedmiotów zamówionych na Amazon.es po 15 lutego 2020 r., kupujący będą mogli zwrócić przez 30 dni po oficjalnym przywróceniu obecnie ograniczonej swobody przemieszczania się w Hiszpanii. Proszę zwrócić uwagę, że zgodnie z ustawą dekretu królewskiego z dnia 18 marca, terminy zwrotu produktów są zawieszone.

Amazon odcina źródła zewnętrznego ruchu na swoją platformę. Aby zredukować obciążenie dla logistyki oraz całego działania marketplace’u, Amazon tymczasowo odciął porównywarki cenowe jak np. Idealo.de, Billiger.de. Odcięte zostały również feed’y afiliacyjne. Będzie to miało bez wątpliwości wpływ na sprzedaż, bo mniej osób teraz trafi na Amazon. 

Przypominamy, że już 25.03. informowaliśmy o tym, że Amazon ogranicza lub uniemożliwia korzystanie z kuponów rabatowych oraz przedłuża w licznych listingach czas dostawy na conajmniej tydzień. Jest to nowość, bo do tej pory co prawda pojawiły się ograniczenia w dostawach do magazynów Amazona (FBA), ale Amazon jeszcze z nich wysyłał cały towar. Teraz mamy do czynienia ze znaczącym ograniczeniem większości kategorii. 

Przypominamy o naszym artykule, który na przykładzie dwóch sprzedawców pokazuje, jak ważnym jest aby nie uzależniać się od Amazon:

Dobra wiadomość dla sprzedawców na Amazon, którzy korzystają z magazynowania i wysyłki realizowanej przez Amazon (FBA). Ograniczenie możliwości dosyłania do magazynów Amazon produktów (oprócz kilku kategorii, uznanych przez marketplace za niezbędne w obecnym kryzysie, zostaje stopniowo uchylane. Priorytet dla kategorii “niezbędnych” pozostanie natomiast conajmniej do 15. kwietnia. Ale już teraz coraz więcej sprzedawców może tworzyć plany dostawy z produktami pozostałych kategorii. Każdy sprzedawca powinien teraz sprawdzić, czy już może stworzyć plan dostawy. 

Tutaj można sprawdzić, jakie produkty mogą zostać już teraz uzupełniane w magazynach FBA.

Nawet jeżeli już możesz zwiększyć stany swoich produktów w magazynie FBA, to należy pamiętać o ograniczeniu wagi paczek do 15kg. To ograniczenie jest spowodowane utrzymywaniem minimalnego odstępu między pracownikami w magazynie.

Aktualizacja 1.04.2020:

Nie wiadomo, czy ze względu na presję mediów oraz sprzedawców, a może i po prostu ze względu na pozytywny przykład, jaki dają eBay oraz inne marketplace’y – Amazon w końcu się odezwał i zapowiedział skromne udogodnienia dla sprzedawców! Dotyczą przede wszystkim sprzedawców korzystających z Fulfillment by Amazon:

Pierwsze z nich to umorzenie opłat za długoterminowe magazynowanie, należnych 15 kwietnia 2020 r., za stany magazynowe w USA i Europie.

Drugie: Amazon zrzeka się opłat za przechowywanie produktów przechowywanych w ostatnich dwóch tygodniach marca w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Republice Czeskiej.

Dodatkowo Amazon ogłosił zmiany w swojej polityce dotyczącej statystyk konta, “aby proaktywnie złagodzić wpływ kryzysu”. Jak to będzie wyglądało w praktyce, jeszcze się okaże. Z doświadczenia wiemy, że lepiej nie zdawać się na łaskę Amazon i zalecamy spełniać wszystkie wymagania dot. utrzymania zdrowych statystyk kont: nie anulować zamówień, wysyłać zgodnie z zadeklarowanym czasem obróbki zamówień oraz unikać sporów z kupującymi.

Rakuten

Rakuten wprowadza dodatkowe wsparcie i ulgi dla nowych sprzedawców. Kolejny marketplace rozpoznał potrzebę wsparcia sprzedawców stacjonarnych lub dotkniętych restrykcjami na Amazon, którzy chcieliby zwiększyć swoje portfolio kanałów o kolejny. Rakuten nowym sprzedawcom, którzy się rejestrują od 24.03. do 12.04.2020 przez cały pierwszy rok nie będzie pobierało miesięcznej opłaty podstawowej, która normalnie wynosi 39€. Dodatkowo nie zostanie pobrana jednorazowa opłata aktywacyjna dla nowych kont, co oznacza kolejną oszczędność w wysokości 49€. 

Jest to obok eBay drugi marketplace, który ma rzeczywiste ulgi mające na celu wspierać najbardziej dotkniętych kryzysem spowodowanym pandemią koronawirusa. Przypominamy, że eBay przygotował również kilka takich ulg, o których pisaliśmy już 23.03. Jako sprzedawca na Rakuten można się zarejestrować tutaj, a zniżkę na opłaty otrzymasz korzystając z kodu: “EMPOWER2020

Cdiscount wspiera głównie francuskich sprzedawców

Cdiscount oferuje przyspieszoną i uproszczoną procedurę rejestracji na swoim rynku, w tym bezpłatny 6-miesięczny abonament oraz zwiększone wsparcie dla sprzedawców przez dedykowany zespół, a także możliwość korzystania z usługi fulfillment’u. Darmowa lub preferencyjna stawka prowizji w zależności od kategorii produktu jest przewidziana dla francuskich sprzedawców, którzy mogą zaoferować swoim klientom lokalną dostawę (bezpośrednio z ich sklepu, pod warunkiem zachowania środków ostrożności). W ramach tej oferty i w celu wzmocnienia widoczności lokalnych sprzedawców offline, Cdiscount bardzo szybko udostępnia dedykowaną ścieżkę identyfikacji ich lokalnych sklepów. Nie ma narazie szczegółów dotyczących wsparcia zagranicznych sprzedawców, ale zawsze warto spróbować rozszerzyć swoją sprzedaż o kolejny marketplace. Powyższe udogodnienia dla francuskich sprzedawców z pewnością są również dla polskich sprzedawców dobrą podstawą do prowadzenia negocjacji z platformą przy otwarciu nowego konta.