24.03.2019, Nikolaj Schlickewitz
Dokładny research słów kluczowych jest podstawą przygotowania dobrych aukcji i listingów oraz optymalizacji istniejącej oferty. Prezentujemy najbardziej przydatne narzędzia, które umożliwią znalezienie najczęściej szukanych słów kluczowych dla listingów Amazona, aukcji eBay oraz ofert na pozostałych markeplace’ach. Radzimy przetestować wszystkie i później wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej branży. Płatne opcje premium w testach często się okazały raczej mało wiarygodne. Obowiązuje ta sama zasada, co w przypadku wszystkich nieoficjalnych narzędzi – dane mogą się zgadzać, ale nie muszą. Prezentowane narzędzia pozwalają z pewnością znaleźć inspiracje dla dodatkowych słów kluczowych oraz wariantów produktów, ale do głównych keyword´ów wciąż najlepiej nadaje się ludzki native-speaker.
Darmowe narzędzia Google
Zaczniemy od darmowych narzędzi Google, w dalszej części przejdziemy do narzędzi częściowo bezpłatnych oraz płatnych.
Google Trends: podgląd rozwoju znaczenia słów kluczowych
Google Trends przedstawia popularność jednego lub kilku słów kluczowych na przestrzeni czasowej. Wyniki można filtrować po dacie, krajach oraz kategoriach, a nawet urządzeniach i systemach operacyjnych.
Google Suggest: najczęściej szukane frazy zawierające słowo kluczowe
Google Suggest (inaczej: Google Autocomplete) dostarcza wielu informacji o tym, jakie słowa najczęściej są szukane razem z głównym słowem kluczowym. Już po wpisaniu w wyszukiwarkę Google pierwszych liter pojawiają się propozycje. Narzędzie Keywordtool.io, które poniżej opiszemy, umożliwia eksport do CSV wyników Google Suggest.
Inne przydatne narzędzia
Keywordtool.io: keywordy z propozycji Google, YouTube, Bing i Amazon
To narzędzie jest jednym z najbardziej popularnych. Keywordtool.io generuje listę potencjalnych słów kluczowych i kombinacji słów na podstawie API między innymi z Google, YouTube, Bing oder Amazon. Narzędzie pozwala wygenerować listę zawierającą to samo, co wyświetla się w propozycjach podczas wyszukiwania ręcznego. Pozwala to na sporą oszczędność czasu. Można również wybierać wiele języków, w których można zrobić research. W wersji darmowej można wygenerować CSV ze słowami kluczowymi, a w wersji płatnej również więcej szczegółów na temat zachowań szukających. Wersja Pro kosztuje od 48 do 88 USD miesięcznie. W testach wiarygodność danych o ilości szukanych słów kluczowych w wielu przypadkach nie została potwierdzona.
Soovle: przede wszystkim duża oszczędność czasu
Za pomocą soovle można sprawdzić proponowane wyniki wyszukiwania na Google, Wikipedii, YouTube oraz Amazonie jednocześnie.
Mangools Keyword Finder: research z informacją o konkurencji
To płatne narzędzie do researchu, które w ciągu kilku sekund znajduje popularne słowa kluczowe oraz pokazuje informacje o konkurencji. W wersji próbnej KW-Finder można dokonać kilku darmowych poszukiwań.
Moz Keyword Explorer: rozszerzone metryki
Keyword-Tool firmy Moz jest płatnym narzędziem, które dostarcza informacji w zakresie od-do na przestrzeni czasowej, Click-through-Rate czy potencjale konkurencji. W wersji darmowej można wypróbować kilka wyszukiwań.
Metrics.tools: pokazuje skuteczność działań konkurencji
Metrics.tools pokazuje, jakie słowa kluczowe doprowadziły do zmiany rankingu danego URL np. konkurencji. Pokazuje na pierwszy rzut oka najmocniejsze URL dla danego słowa kluczowego. Miesięczny koszt to od 17,95 do 89,95 Euro.
SECockpit: importuje słowa z Google i pozwala nimi zarządzać
Ten Keyword-Tool zaciąga słowa kluczowe z powyżej opisanych narzędzi Google. Wydajność 200 słów kluczowych pozwala na szybką pracę. Znalezione słowa kluczowe w m.in.: Google Adwords i Google Suggest można filtrować i sprawdzać ich skuteczność u konkurencji. Koszt to od 249 do 699 Euro rocznie.
Answer the Public: innowacyjne narzędzie z najczęstszymi pytaniami dot. danego słowa
Answer the Public jest narzędziem różniącym się od pozostałych. Wpisując „keyword” do sprawdzenia powoduje wyświetlanie najczęściej zadawanych pytań związanych z tym słowem. Działa to na podstawie Google oraz Bing. Pokazuje, jakie pytania na temat produktów zadaje grupa docelowa, co można wykorzystać w blogach, landing page i opisach produktów.
Übersuggest: rozszerzony Google Suggest
Übersuggest również opiera się o API z Google Suggest. Sprawdza wpisane słowo i jego połączenie z innymi frazami.
WDF*IDF
WDF*IDF–Tool pozwala na analizę za pomocą URL i wybranego słowa. Pokazuje, jak często i w jakim kontekście dane słowo pojawia się na wybranej stronie internetowej.
Hypersuggest: propozycje słów kluczowych oraz pytań
Hypersuggest to kolejny tool, który za pomocą Google Suggest udostępnia słowa kluczowe łączone z wyszukiwaną frazą. Są to również pytania zadawane przez szukających.
Seorch Suggest: szukanie Longtail-Keywords
Seorch Suggest pozwala skutecznie znaleźć słowa kluczowe typu long-tail (wielowyrazowe frazy kluczowe) korzystając z: Google, Yandex, Amazona, Youtube, Ebaya, Wikipedii, Yahoo, Google Shopping, Google News oraz Bing. Wyniki są sortowane i mogą być zapisane w pliku CSV.