Niemcy: Centralny Rejestr Opakowań ostrzega przed fałszywymi wiadomościami e-mail (ZSVR/LUCID)

25.08.2023

Oszuści rozsyłają wiadomości e-mail, rzekomo w imieniu Centralnego Rejestru Opakowań (ZSVR), za pomocą których oszuści najwyraźniej chcą przejąć poufne dane. Często fałszywe wiadomości e-mail są trudne do rozpoznania.

Ktokolwiek stoi za wiadomościami e-mail: wykorzystywane są treści, których Centralny Rejestr Opakowań (ZSVR) używa również w swoich własnych wiadomościach. Odbiorcy fałszywych maili mają odnieść wrażenie, że muszą podjąć dalsze działania w ramach obowiązku uczestnictwa w systemie LUCID. W pierwszej części wiadomości podawany jest konkretny numer rejestracyjny rejestru opakowań LUCID. Nie odpowiada on jednak faktycznemu numerowi rejestracyjnemu, pod którym potencjalne ofiary są wpisani do rejestru opakowań. Ale nawet gdyby w przyszłości numer LUCID się zgadzał, odbiorcy wiadomości również nie powinni zakładać autentyczności wiadomości, ponieważ dane z rejestru opakowań są publicznie dostępne dla wszystkich.


Zwracaj uwagę na prawidłowy adres nadawcy

Fałszywe wiadomości najłatwiej rozpoznać po zawartych w nich linkach i adresie nadawcy. Chociaż nie wzbudzają one żadnych podejrzeń w postaci zwykłego tekstu, adresy lub linki faktycznie przechowywane różnią się od wyświetlanych nazw. Z tego powodu odbiorcy powinni upewnić się, że pełne informacje o nadawcy są wyświetlane w używanym przez nich programie pocztowym.

Centralny Rejestr Opakowań (ZSVR) zwraca uwagę, że prawdziwy adres nadawcy zawsze kończy się na „@verpackungsregister.org” lub „@email.verpackungsregister.org”. Aczkolwiek nawet właściwy adres nadawcy, nie daje 100% pewności.


Uwaga na phishing i złośliwe oprogramowanie

Ogólnie rzecz biorąc, nie tylko konsumenci, ale także przedsiębiorcy i pracownicy powinni zachować szczególną ostrożność, aby nie mieć do czynienia z fałszywymi wiadomościami e-mail. Ostatnio często również zdarzają się przypadki, w których wiadomości e-mail wydają się pochodzić od organów takich jak Niemiecki Urząd Patentowy i Znaków Towarowych, prawników, marketplace’ów (np. Amazon), banków i dostawców usług logistycznych lub innych renomowanych nadawców, ale w rzeczywistości są dziełem oszustów.

Zasadniczo nie należy otwierać żadnych linków z maili. Czasami nieuczciwi nadawcy odsyłają do stron internetowych, które wyglądają bardzo autentycznie, ale są po prostu skopiowane lub zmodyfikowane, więc w razie wątpliwości należy sprawdzić adres URL rzekomo prawdziwej witryny, którą wywołujesz. Jeśli wiadomość e-mail zwraca uwagę na potrzebę działania, w razie wątpliwości nie należy korzystać z linków z samej wiadomości e-mail, ale dostęp do portalu klienta, na przykład, należy uzyskać bezpośrednio za pośrednictwem znanej strony internetowej lub aplikacji dostawcy.

Nie należy również otwierać załączników ze względu na niebezpieczeństwo złośliwego oprogramowania. Zwykle zaleca się usunięcie danej wiadomości spamowej lub przeniesienie jej do folderu spamu. Należy również zwracać uwagę na wiadomości tekstowe, ponieważ również w tym przypadku często wysyłane są fałszywe wiadomości.