Niemcy: Otto zamknie nierentowne platformy MyToys i Mirapodo

6.03.2023

Grupa Otto planuje zamknąć dwa swoje marketplace’y. Ze środowiska niemieckich platform sprzedaży online znikną MyToys i Mirapodo. Spółka zarządzająca tymi platformami należy do grupy Otto i ma zakończyć działalność w tym roku finansowym (najpóźniej do 2024 roku). Krok ten dotknie około 800 pracowników w Berlinie i w sumie 19 sklepów stacjonarnych.

MyToys to jedna z najbardziej znanych i największych jak dotąd ofiar e-handlu w czasach obecnego kryzysu gospodarczego. Ta internetowa platforma z zabawkami działa na rynku od 1999 roku i cieszy się ogromnym uznaniem i rozpoznawalnością wśród kupujących w sieci. Z roczną sprzedażą na poziomie około 500 mln euro, firmie można przypisać udział w rynku na poziomie 20-25% całkowitej niemieckiej sprzedaży zabawek online (dane na podstawie bevh), co czyni MyToys zdecydowanym numerem 2 na rynku za Amazonem.

MyToys konsekwentnie prowadzi przede wszystkim działalność ze stratą. W odniesieniu do decyzji Otto napisał w komunikacie prasowym: „W kontekście koniecznych dalszych, wysokich inwestycji, presją kosztów oraz rynku, inna decyzja nie może być ani poważnie planowana, ani realistycznie przeprowadzona”. Zaplanowane obroty i zyski w najbliższych latach już teraz są niemożliwe do utrzymania.


„Brak innej alternatywy”

Segment zabawek ma być łatwiejszy do zarządzania w ramach marketplace Otto.de. „Oczywiście ta decyzja była dla nas niezwykle trudna, zwłaszcza w obliczu zaangażowanej i profesjonalnej pracy wszystkich pracowników MyToys. Jednak w obliczu modelu biznesowego, który od lat przynosi straty, nie mieliśmy innej alternatywy, nawet po intensywnych analizach. Jednocześnie wierzymy w markę MyToys i chcemy zaoferować segmentowi zabawek nową, atrakcyjną przyszłość na w ramach marketplace otto.de” – wyjaśnił Sebastian Klauke, członek zarządu grupy ds. e-commerce, technologii, Business Intelligence i Corporate Ventures w Otto Group.

„Przekształcenie otto.de w platformę postępuje bardzo szybko. Chcemy wykorzystać sukces modelu marketplace, aby w przyszłości jeszcze bardziej uwzględnić znaczenie szybko rosnącego, ale i bardzo konkurencyjnego segmentu zabawek. W ciągu czwartego kwartału 2023 roku chcemy uczynić ofertę w tym obszarze jeszcze bardziej atrakcyjną dla naszych klientów. Poprzez wyraźne wykorzystanie marki Mytoys właśnie to robimy.


MyToys pozostanie, jako marka

Po zamknięciu platform MyToys, sama marka MyToys oraz inne marki własne, mają zostać zintegrowane z dalej istniejącą oraz dobrze rozwijającą się platformą Otto.de. Zamykane platformy będą funkcjonować do końca ich działalności, a po ich zamknięciu dotychczasowi sprzedawcy zostaną podłączeni do marketplace’u Otto. Z kolei marka Mirapodo ma zniknąć całkowicie.

MyToys – poza szczytem w pandemii – nigdy nie było w stanie osiągnąć trwałej rentowności, choć firma cieszy się wysoką świadomością marki: zna ją aż 94% niemieckich kupujących online! Decyzja nie ma wpływu (jeszcze?) na Limango, które do tej pory działało pod parasolem MyToys. Limango odnosi duże sukcesy ze swoim modelem biznesowym prywatnej społeczności zakupowej dla rodzin i planuje kontynuować niezależny i zyskowny wzrost w dłuższej perspektywie.

Naszym zdaniem skupienie całego ruchu wygenerowanego przez grupę Otto na jednym, coraz bardziej popularnym marketplace, bardzo dobrze posłuży sprzedawcom. O dalszym rozwoju zamykanych platform oraz przeniesieniu sprzedawców i ich ofert na Otto.de będziemy na bieżąco informować.