W tym artykule zaprezentujemy między innymi najważniejsze reguły dotyczące sprzedaży suplementów diety. Przedstawimy też różnice między suplementem, a lekiem. Pokażemy najważniejsze aspekty handlu tymi produktami.

Rynek suplementów diety (Nahrungsergänzungsmittel) ciągle się rozrasta. W Niemczech na przykład w 2017 roku odnotowano wzrost sprzedaży tych produktów o 5 procent (do 1,2 miliarda Euro). Jest to również branża interesująca pod kątem handlu online. W tym miejscu jednak ostrzegamy, że rynek jest dobrze zaopatrzony, a sprzedaż pociąga za sobą wiele obowiązków.

  • W przypadku suplementów diety niezbędne elementy etykietowania, takie jak informacje o substancjach tworzących produkt, zalecana ilość dziennego spożycia oraz różne informacje (w tym ostrzegawcze) są wymagane przez prawo.
  • Muszą być one wyraźnie widoczne, czytelne i łatwe do zrozumienia na opakowaniu w języku niemieckim.
  • Nawet w przypadku sprzedaży przez Internet, wszystkie obowiązkowe informacje, z wyjątkiem daty ważności, muszą być dostępne przed złożeniem zamówienia.
  • Zwłaszcza w Internecie często występują jednak braki w oznakowaniu. To może stać się zagrożeniem dla zdrowia.


Suplement diety to żywność, nie lek! (Niemcy)

Suplementy diety nie mogą być prezentowane, jako produkty lecznicze. Nie powinny więc zawierać w reklamie, opisie produktu lub na opakowaniu oświadczenia dotyczącego zapobiegania czy łagodzenia objawów chorób. Każdy suplement diety, który spełnia ten warunek, będzie musiał zostać zgłoszony do centralnego rejestru.


Jak odróżnia się lek od suplementu diety? (Niemcy)


Obowiązki informacyjne (Niemcy)

Każdy produkt musi zawierać etykietę w krajowym języku platformy. W opisie produktu oraz na zdjęciach muszą się znaleźć informacje:

  • określające jasno, że produkt jest jedynie suplementem i nie zastąpi zwykłej diety,
  • prezentujące nazwy substancji, z których składa się suplement,
  • dotyczące ilość zalecanej do spożycia dziennej dawki dobowej w bezwzględnej ilości (np. X mg wapnia),
  • dotyczące procentowej zalecanej do spożycia dobowej ilości dla danego składnika odżywczego (w przypadku witamin lub składników mineralnych).

Pozostałe obowiązkowe informacje powinny traktować o:

  • nie przekraczaniu zalecanej dziennej dawki,
  • przechowywaniu produktu poza zasięgiem dzieci,
  • adresie producenta,
  • wartościach odżywczych: 1. dotyczących zalecanej ilości dziennej do spożycia w jednej porcji, 2. dotyczących zalecanej do spożycia dziennej ilości danej wartości odżywczej w jednej porcji (wartość energetyczna, tłuszcz, tłuszcze nasycone, węglowodany, cukry, białko, sól/odpowiednik soli).

Wszystkie informacje muszą być w języku niemieckim, wyraźnie widoczne, czytelne i łatwe do zrozumienia. Minimalny rozmiar czcionki 1,2 mm jest przewidziany dla informacji obowiązkowych. Czcionka, odstępy między literami i kontrast kolorów muszą być dobrane w taki sposób, aby obowiązkowe informacje były wyraźnie czytelne. Nie wolno ich zasłaniać zdjęciami ani reklamami.


Niemcy i Austria nie posiadają „górnych” granic składników, inne kraje UE posiadają!

Mimo braku górnych granic zasady są proste: ilości muszą być takie, aby produkt był bezpieczny! Podstawą określenia bezpiecznych dawek może być: Tolerable Upper Intake Level (UL) lub Journal of Consumer Protection and Food Safety.

Klikając w poniższy link można znaleźć tabelę maksymalnych ilości składników suplementów diety w wybranych krajach UE. Na czerwono zaznaczono ustawowe granice, na czarno (w tym w Niemczech i Austrii oficjalnie sugerowane, lecz nie ustawowo ustalone) górne granice

Limity poszczególnych składników w Europie

Oferując wysyłkę do krajów, gdzie obowiązują górne granice (np. wysyłka z Amazon.de do Francji) lub w wersji krajowej Amazona, gdzie są górne granice (np. Amazon.fr), nie możemy sprzedawać suplementów przekraczających górnych granic składników