2.12.2020
Nowa ustawa – koniec upomnień w Niemczech? Niestety nie!
Przez długi czas istniała pewnego rodzaju “ próba sił ” między przedsiębiorcami, związkami chroniącymi interesy konsumentów i politykami, co opóźniło wprowadzenie nowej ustawy mającej na celu wzmocnienie uczciwej konkurencji w Niemczech. Ustawa o wzmocnieniu uczciwej konkurencji została przeforsowana do ostatniego etapu po Radzie Federalnej i została opublikowana w Federalnym Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że nowe prawo może wejść w życie dzisiaj.
Ustawa ta będzie miała przede wszystkim wpływ na ustawę przeciwko nieuczciwej konkurencji (UWG). Irytujące upomnienia, które do tej pory powodowały spore koszty za często nieznaczne błędy prawne z zakresu “obowiązku etykietowania i informowania”, będą w przyszłości traktowane inaczej. Jeśli sprzedawca-konkurent upomni poprzez swoją kancelarię innego sprzedawcę, nie będzie już mógł domagać się zwrotu kosztów za swoich prawników od osoby, która została ostrzeżona. Według analizy przeprowadzonej przez Händlerbund, ustawa nadal pozostawia całkowicie otwartą kwestię, co dokładnie oznacza obowiązek etykietowania i informowania.
W rzeczywistości bardzo niewiele zmieni się w przypadku stowarzyszeń rzekomo chroniących interesy konsumentów (najczęściej to właśnie one upominają): oprócz wpisania na oficjalną listę, będą one prawdopodobnie nadal mogły upominać sprzedawców za opłatą. Równie niezadowalające jest stwierdzenie nadużycia praw w przypadku upomnień. Pojawiła się jednak nowa perspektywa, z którą trzeba będzie teraz rozpatrywać każde upomnienie. Rynek niemiecki czeka teraz prawdopodobnie fala rozpraw, ponieważ wielu graczy będzie chciało przetestować nowe warunki.
Nasze dotychczasowe artykuły z ostrzeżeniami i poradami nie tracą narazie na aktualności, dopóki orzecznictwo i praktyka nie ujawnią, że cokolwiek rzeczywiście się zmieniło. Więcej o upomnieniach oraz najczęstszych błędach prawnych, będących przedmiotem upomnień przeczytasz tutaj.
Ile Niemcy planują wydawać na zakupy świąteczne?
Niemieccy konsumenci przeznaczą średnio 330 euro na prezenty bożonarodzeniowe, to podobny budżet jak w roku ubiegłym. Jest to wynik badania przeprowadzonego przez badaczy rynku niem. Towarzystwa Badań nad Konsumpcją (GfK) na 1 000 konsumentów. W sumie może to dać sprzedaż świąteczną na poziomie 19,8 mld euro. Według prognoz GfK, przede wszystkim prezenty rzeczowe będą prawdopodobnie w tym roku częściej znajdowały się pod choinką. Wynika to głównie z ograniczeń w podróżowaniu oraz zamykania restauracji i obiektów rekreacyjnych, co powoduje małą popularność bonów i kuponów.
Istnieją jednak znaczne różnice w budżecie przeznaczonym na prezenty w różnych grupach wiekowych. Podczas gdy osoby w wieku od 18 do 29 lat są dużo bardziej hojne i są skłonne wydać około 500 euro na prezenty – co stanowi wzrost o prawie 50% w porównaniu z rokiem 2019 – starsze pokolenie jest znacznie bardziej ostrożne. “Osoby w wieku od 50 do 59 lat, które wkrótce przejdą na emeryturę, są szczególnie zaniepokojone wpływem pandemii na ich osobistą sytuację finansową”, wyjaśnia ekspert GfK Petra Süptitz.
Zakupy mebli online bardziej popularne niż kiedykolwiek
W kwietniu i maju 2020 r. sprzedaż mebli w Niemczech spadła o około 1/4. Sklepy meblowe musiały zostać zamknięte. Odwrócenie tendencji nastąpiło jednak szybko: meble kupione online cieszą się większym popytem niż kiedykolwiek wcześniej. Na przykład meblowy start-up Home24 spodziewa się wzrostu sprzedaży o około 40%. Meblowy marketplace Westwing z Monachium rozwija się jeszcze szybciej, osiągając wskaźniki wzrostu powyżej 50%.
Obowiązek odbioru starych urządzeń elektrycznych
Sprzedawcy urządzeń elektrycznych są zobowiązani do odbioru starych urządzeń elektrycznych. W sprzedaży detalicznej online obowiązek ten musi być zagwarantowany przez odpowiednie opcje zwrotu w rozsądnej odległości od danego użytkownika końcowego. Tak mówi orzeczenie Wyższego Sądu Krajowego w Dusseldorfie (OLG). W tym kontekście odesłanie kupującego do stacjonarnych/miejscowych miejsc zwrotu używanych urządzeń u osób trzecich nie jest wystarczające. Zaleca się sprzedawcom internetowym nawiązanie współpracy z dostawcami usług logistycznych lub ze stacjonarnym handlem detalicznym, aby umożliwić odbiór starego urządzenia od kupującego lub w bezpośredniej okolicy jego zamieszkania.
Primark pozostaje otwarty 24 godziny na dobę
Primark w UK próbuje być jak e-commerce: jedenaście sklepów będzie otwartych przez całą dobę od dzisiaj do jutra. Zabieg ma na celu zmniejszenie kolejek w oczekiwaniu na popyt przed sezonem świątecznym.