Ostatnia aktualizacja 02.06.2020, Nikolaj Schlickewitz, Setup.pl
W ostatnich dwóch tygodniach coraz więcej sprzedawców aktywnych na niemieckim rynku otrzymuje upomnienia w związku z brakiem aktywnego linku do platformy ODR. Niektóre z tych upomnień pochodzą z kancelarii reprezentujących rzeczywistych konkurentów, ale zwracamy uwagę na coraz częstsze próby wyłudzenia niewielkich kwot poprzez upominanie sprzedawców przez podmioty niebędące w bezpośredniej relacji konkurencyjnej.
Co to jest platforma ODR?
Zacytujemy informacje dla konsumentów o platformie ODR (link)
Za pośrednictwem europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów (ODR) Komisja Europejska zapewnia bezpieczniejsze i sprawiedliwsze zakupy przez Internet poprzez dostęp do narzędzi rozstrzygania sporów o wysokiej jakości. Jeżeli przebywasz w UE, Norwegii, Islandii lub Liechtensteinie, możesz skorzystać z platformy w celu znalezienia najlepszego rozwiązania swojego problemu konsumenckiego, omówienia rozwiązania twojego problemu bezpośrednio ze sprzedawcą lub zaakceptowania organu rozstrzygającego spory, który zajmie się twoją sprawą. Platforma ODR nie jest powiązana z żadnym sprzedawcą. Możesz skorzystać z platformy ODR we wszystkich językach UE, a także w języku islandzkim i norweskim.
W części platformy przeznaczonej dla sprzedawców czytamy dalej:
Za pośrednictwem europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów (ODR) Komisja Europejska zapewnia bezpieczniejsze i sprawiedliwsze zakupy przez Internet poprzez dostęp do narzędzi rozstrzygania sporów o wysokiej jakości. Wszyscy internetowi sprzedawcy detaliczni i sprzedawcy w UE, Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii są zobowiązani zapewnić łatwo dostępny link do platformy ODR oraz adres e-mail umożliwiający ODR kontakt z tobą (art. 14 rozporządzenia (UE) nr 524/2013 ). Jeżeli otrzymałeś(-aś) powiadomienie z platformy ODR, oznacza to, że konsument ma nierozwiązany problem związany z towarem lub usługą nabytymi w twoim sklepie internetowym i zdecydował się skorzystać z platformy ODR w celu znalezienia rozwiązania.
Jakie obowiązki ma sprzedawca?
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 524/2013 sprzedawcy w całej Unii Europejskiej muszą poinformować konsumentów o platformie ODR wraz z “łatwo dostępnym linkiem”. Dodatkowo niemieckie orzecznictwo doprecyzowało, że link prowadzący do platformy ODR ma nie tylko być dostępny w stopce/notce prawnej/Impressum sprzedawcy, ale ma on być także aktywny, czyli “klikalny”.
Co zrobić, aby nie otrzymać upomnienia? Gdzie i jak umieszczać link do platformy ODR?
Na przykładzie eBay i Amazon pokażemy jak poprawnie umieszczać link do platformy ODR. W przypadku niejasności lub innych platform i sklepów internetowych, radzimy do kontaktu ze specjalistami lub prawnikiem niemieckim
Sklep internetowy
Najłatwiej jest wywiązać się z obowiązków we własnym sklepie internetowym. Wystarczy w notce prawnej obok informacji o sprzedawcy umieścić aktywny link do platformy ODR.
Konto Amazon
Na Amazon również stosunkowo łatwo można umieścić aktywny link do platformy ODR w informacjach o sprzedawcy.
Należy najechać myszką na Settings w Seller Central i wybrać “Your Infor & Policies”.

Teraz należy wybrać “About Seller” i poniżej wypełnionego Impressum zaznaczyć przynajmniej górne pole o platformie ODR.

eBay
Najbardziej skomplikowanie jest umieszczenie linku do platformy ODR na marketplace’ – eBay.
Należy bowiem najpierw stworzyć lub skopiować poniższy kod HTML:
<a href="https://ec.europa.eu/consumers/odr/" target="_blank">https://ec.europa.eu/consumers/odr/</a>
Następnie należy przejść do ustawień prawnych informacji o sprzedawcy:
https://cgi4.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?RegisterBizSellerInfo&guest=1


Regularnie sprawdzaj linki na wszystkich platformach
Należy regularnie sprawdzać, czy na każdej platformie jest umieszczony i aktywny link do platformy ODR. A jeżeli już zdarzy się, że otrzymasz upomnienie, to koniecznie daj je do sprawdzenia, niczego nie podpisuj i za nic nie płać bez sprawdzenia!