niedziela, 28 kwietnia, 2024

W Black Friday 2023 w Polsce – najnowsze statystyki Tpay

30.11.2023

Według danych zebranych przez Tpay, podczas Black Friday sprzedaż w sklepach współpracujących z tym operatorem płatności wzrosła średnio o 116 % w porównaniu do pozostałych dni miesiąca, co oznacza niewielki spadek w stosunku do ubiegłego roku. Z kolei średnia liczba transakcji wzrosła o 30 %, co oznacza spadek względem 2022 i 2021 r.

Podczas tegorocznego Black Friday internauci najczęściej decydowali się na płatność BLIKIEM (82 % – to wzrost w stosunku do poprzedniego roku o aż 30 % Poza BLIKIEM, tego dnia e-konsumenci wybierali przelew online (Pay-By-Link) – 9 % transakcji (spadek o 24 %) i kartę płatniczą – 6 % transakcji (spadek o 9 %). W Black Friday, podobnie jak rok temu, klienci najczęściej wybierali produkty z kategorii Moda i akcesoria – średnia liczba transakcji wzrosła tam o 100% względem średniej z całego listopada.

Znamy już odpowiedź na pytanie, jak sytuacja gospodarcza i nastroje wpłynęły na coroczne święto internetowych zakupów, czyli Black Friday i Cyber Monday. Tpay ponownie przeanalizował sprzedaż w tych dniach, biorąc pod uwagę liczbą odnotowanych transakcji, wartość koszyków czy wybierane metody płatności. Generalnie było to mniejsze święto zakupów niż w poprzednich latach.

Jak wynika z danych tego operatora płatności online, 24 listopada br., czyli w Black Friday, sprzedaż wzrosła o około 116 % w porównaniu do pozostałych dni miesiąca, co oznacza 2 % spadek w stosunku do 2022 r. i 44 % do 2021 r.BLIK królem Black Friday 2023.

W 2023 r. w trakcie Black Friday najczęściej wybieranym przez użytkowników sposobem dokonywania płatności online był ponownie BLIK. Zrealizowano nim aż 82 % transakcji odbywających się za pośrednictwem Tpay. Na drugim miejscu znalazły się przelewy online (tzw. Pay-By-Linki) – wybrało je 9 % internautów, co oznacza znaczny spadek w stosunku do 2022 r., kiedy ich udział wynosił 33 %.

Na trzecim miejscu znalazła się płatność kartą – 6 % transakcji, czyli również mniej niż rok temu (15 %). Kolejną metodą płatności, którą wybierali internauci w Czarny Piątek, były portfele elektroniczne (tzw. e-wallety) – 3% transakcji. Można przypuszczać, że na wygraną BLIKA wpływ miała nie tylko jego ciągle rosnąca popularność, lecz także fakt, że umożliwia błyskawiczną zapłatę, często kluczową podczas wyprzedaży.

Coraz więcej sprzedawców korzysta także z dodatkowych rozwiązań płatniczych opartych o BLIKA, np. umożliwia zapłatę bez konieczności przechodzenia na stronę bramki płatniczej – mówi Przemysław Płudowski, Head of Partnership w Tpay, i dodaje: Warto też zwrócić uwagę na trendy związane z płatnością kartą.

Zamiast wpisywania danych “z plastiku”, konsumenci coraz częściej korzystają z innowacyjnego modelu opartego o token, czyli np. z Visa Mobile, dla której był to premierowy rok.


Black Week 2023 vs. Cyber Monday w Polsce

Z analizy Tpay wynika, że również w tym roku Black Friday cieszył się większym zainteresowaniem niż Cyber Monday.

Sprzedaż 24 listopada, w stosunku do pozostałych dni tego miesiąca, wzrosła o 116 %, podczas gdy 27 listopada „zaledwie” o 43 % W trakcie Cyber Monday również liczba transakcji i wartość koszyka były niższe niż w Black Friday – w stosunku do pozostałych dni miesiąca zwiększyły się odpowiednio o 11 i 29 %, podczas gdy w Black Friday odnotowano wzrosty na poziomie odpowiednio 30 i 66 %.

Black Friday nadal jest najatrakcyjniejszym dniem wyprzedażowym. Dla konsumentów był to czas prawdziwych łowów, natomiast dla nas – sprzedawców i dostawców kluczowych usług, kulminacja intensywnej pracy nad dopracowaniem każdego etapu ścieżki zakupowej. Aby odnieść sukces, sklepy internetowe muszą się dobrze przygotować na wzmożony ruch. Sprawdzona bramka płatnicza, która poradzi sobie z nagłym skokiem liczby transakcji i da możliwość szerokiego wyboru metod płatności, jest w tej sytuacji nieoceniona. Cieszę się, że współpracujące z nami sklepy mogły bez przeszkód przyjmować tysiące transakcji i w ten sposób spełnić oczekiwania swoich klientów.

Przemysław Płudowski, Head of Partnership w Tpay


Co Polacy kupowali w Black Friday 2023?

W Czarny Piątek odnotowano najwięcej transakcji w całym miesiącu. Wówczas ich średnia liczba w stosunku do średniej w całym listopadzie wzrosła szczególnie w trzech kategoriach:

Moda i akcesoria – o 101 % (-92 % rdr.),

AGD/RTV i elektronika – o 84 % (-28 % rdr.),

Zdrowie i uroda – o 50 % (-4 % rdr.).

A jak to wyglądało w przypadku średniej wartości koszyka? Tutaj także mamy do czynienia z zauważalnymi wzrostami w porównaniu do średnich wyników z listopada. W branży Moda i akcesoria średnia wartość koszyka wzrosła o 17 %, w Zdrowie i uroda o 23 %, a w najpopularniejszej branży, czyli AGD/RTV i elektronika o 45 %

W trakcie Czarnego Piątku podczas zakupów w branży AGD/RTV i elektroniki największą popularnością wśród kupujących cieszył się BLIK – w ten sposób zrealizowano 53 % transakcji. Na drugim miejscu, z wynikiem 21 %, znalazła się karta płatnicza, a na trzecim przelew online (18 %).