sobota, 30 września, 2023

Krytycy Amazona uratują nas od monopolu tej platformy? Moralne i antymonopolowe nastawienie Niemców do giganta

10.05.2019

Zlecić Amazonowi wysyłkę zamówień z eBaya i korzystać z ich infrastruktury? Jest to możliwe, brzmi dobrze, ale czy tego właśnie chcą klienci eBaya?

Amazon oferuje sprzedawcom powszechnie znaną usługę realizacji zamówień zwaną „Wysyłka przez Amazon (FBA)”. Usługa ta jest dostępna w dwóch wersjach: jedna dla sprzedaży produktów na platformie Amazona, a druga dla sprzedaży produktów na innej platformie lub we własnym sklepie internetowym. Sprzedawca sprzedaje, wysyłką zajmie się Amazon.
 
Nie jest to najlepszy pomysł zwłaszcza w Niemczech, gdzie z różnych powodów politycznych, ekologicznych oraz etycznych spora część kupujących online z premedytacją wybiera eBaya, omijając tym samym Amazona. Korzystając z fulfillmentu Amazona dla zamówień z eBaya, kupujący otrzyma co prawda wymarzony produkt, ale będzie on zapakowany w kartony Amazona oraz załączony będzie list przewozowy/dowód dostawy wystawiony przez Amazona.
 
Reklama

Jak pokazały liczne negatywne komentarze u sprzedawców eBaya, którzy korzystali z Multichannel Fulfillment Amazona, kupujący nie spodziewają się paczek od Amazona i bardzo wielu ich nie chce oraz nie życzy sobie, aby w jakikolwiek sposób ich zamówienia dokonywane za pośrednictwem eBaya angażowały pracowników Amazona oraz żeby Amazon na tym zamówieniu zarabiał.

Mimo ogromnego sukcesu i pozycji lidera w Niemczech, Amazon dla wielu Niemców jest obiektem nienawiści. Kojarzy im się z „niewolniczą pracą” oraz wyzyskiwaniem pracowników w magazynach czy kurierów pracujących u podwykonawców. Wielu Niemców obawia się też pozycji monopolowej giganta i celowo kupuje na innych marketplace’ach, takich jak chociażby eBay.

Swoją złość po otrzymaniu zamówienia z magazynu Amazona kupujący często uwalniają w komentarzach, gdzie w sposób bardzo niemiły opisują swój stosunek do Amazona oraz sprzedawcy, który realizuje poprzez nich wysyłkę eBaya.
 

Jeżeli jednak chcesz skorzystać z opcji, jaką daje Amazon…

Ważne jest, aby wyczuć swoich klientów i dobrze przeanalizować opłacalność wysyłki z magazynu Amazona, zamiast być może za niewiele większą opłatą wysyłać inną formą fulfillmentu. Jeżeli klienci na eBayu są jedynie łowcami promocji, to raczej nie będą apostołami moralnymi i nie będzie im to przeszkadzało. Jeżeli natomiast Twój produkt jest wyjątkowy i niekoniecznie tani oraz zauważasz, że klienci kupujący na eBayu różnią się od Twoich klientów na Amazonie, to lepiej stosuj inną metodę realizacji zamówień. Nie warto ryzykować „zdrowia konta” dla wygody.

 

Zwłaszcza produktów naturalnych, alternatywnych i innych kierowanych do ludzi, którzy mogą mieć nie tylko kapitalistyczne nastawienie, lepiej nie wysyłać za pomocą Amazona. Jak wspomnieliśmy – należy wyczuć charakter klientów danego produktu i bacznie obserwować ich reakcje, jeżeli się już zdecydujemy na wysyłkę przez Amazona do klientów z eBaya.
 
Może właśnie ci krytycznie nastawieni wobec Amazona kupujący, staną na drodze ku pozycji monopolowej Amazona i umożliwią również w przyszłości bezpieczną, wyrównaną sprzedaż omni-channel, w tym na eBayu.
 
 
Kupujących online, którzy preferują eBay zamiast Amazon, wcale nie jest tak mało. Świadczy o tym fakt, że eBay i eBay Kleinanzeigen mają razem prawie podobny udział w rynku niemieckim jak Amazon. Poza tym przedstawione niedawno wyniki pierwszego kwartału 2019 roku również wskazują na to, że eBay wcale nie znika w cieniu Amazona.