piątek, 19 kwietnia, 2024

Amazon.nl – startuje Amazon Niderlandy. Następny będzie Amazon.pl?

03.03.2020

Amazon chce rozszerzyć swoją ofertę w Niderlandach i zaoferować pełen asortyment produktów na swojej stronie internetowej – to atak na dotychczasowego niderlandzkiego lidera bol.com.

Pewnie wielu najpóźniej teraz dostrzega pewne podobieństwo do sytuacji w Polsce, gdzie mamy z Allegro jeszcze potężniejszy lokalny marketplace. Jak już informowaliśmy, również w Polsce Amazon wystartuje z własnym marketplace’em. Trwają w tym celu rozmowy z przewoźnikami i liczymy na start w 2021 roku. Warto zatem uważnie przyglądać się teraz sytuacji w Niderlandach, bo za chwilę może się ona powtórzyć u nas.

Niderlandy wcale nie stanowią dla Amazon białej plamy na mapie: do tej pory klienci niderlandzcy mogli zamawiać na stronie Amazon – ale wyłącznie e-booki oraz czytniki Kindle. Szykują się jednak zmiany: jak informuje niderlandzki portal internetowy emerce.nl, gigant chce rozszerzyć swoją ofertę i prawdopodobnie zaoferować kompletny asortyment produktów. Informacje pochodzą z prywatnej grupy LinkedIn, z której wyciekł wewnętrzny dokument.

Amazon Niderlandy korzysta z niemieckiej strony internetowej oraz niemieckich centrów sprzedaży

Dotychczas, gdy niderlandzcy klienci szukali produktów w Amazon, byli przekierowywani na przetłumaczoną stronę amazon.de. W 2020 roku ma ruszyć sprzedaż na niderlandzkiej stronie internetowej. Zgodnie ze wspomnianym wyżej dokumentem Amazon nie chce budować w Niderlandach własnych centrów dystrybucyjnych, ale korzystać z tych niemieckich, położonych w regionie przygranicznym.

Eksperci już od dłuższego czasu spekulują na temat możliwego wejścia Amazon na rynek niderlandzki. Niderlandzka strona internetowa Amazon została uruchomiona w 2014 roku, a w ostatnich latach miliony stron produktowych niemieckiej strony internetowej zostały przetłumaczone na język niderlandzki. 

Bol.com dominuje na rynku – ale jak długo jeszcze?

Przyzwyczajony do dominacji Amazon trafia w Niderlandach na mocną konkurencję: platforma sprzedaży internetowej bol.com jest dotychczasowym miejscowym liderem i cieszy się dużym zaufaniem wśród niderlandzkich i belgijskich klientów. Według własnych danych platforma osiągnęła asortyment liczący 18 milionów artykułów, a jej grono klientów liczy już 9 milionów. Należy do niderlandzkiego koncernu Ahold Delhaize, jednego z największych handlowców detalicznych artykułami spożywczymi.

Ekspert ds. rynku André Schell z Marketsupply wyjaśnia możliwe skutki posunięcia Amazon: „Bol.com ze względu na swoje dość protekcjonistyczne podejście wobec akceptacji zagranicznych handlowców ma jeden słaby punkt – zakres asortymentu. W związku z tym rozbudowa portfolio Amazon w Holandii i rozwój w kierunku pełnowartościowego rynku to logiczny krok”. Pytanie jednak, czy Amazon jest w stanie nadążyć za platformą Bol w obszarze obsługi oraz przede wszystkim podejścia do sprzedawców. „Bol cechuje się wyjątkowo osobistym kontaktem między sprzedawcami a platformą – to obszar, w którym Amazon nigdy nie miał szczególnie mocnej pozycji”. 

Dlaczego Niderlandy są istotnym rynkiem e-commerce?

Pomimo niewielkiej liczby 17 milionów mieszkańców Niderlandy są atrakcyjnym rynkiem dla handlu elektronicznego z kilku powodów: odsetek użytkowników Internetu wynosi tu 96 procent – to jeden z najwyższych wyników na świecie. Najwyższą pozycję wśród 151 badanych krajów Niderlandy zajęły również w 2018 r. ramach rankingu wskaźnika e-commerce Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

Jak i kiedy można wystartować na Amazon.nl?

W komunikacie prasowym Amazon ogłosił, że cała oferta produktów będzie dostępna dla klientów holenderskich przed końcem tego roku. Jednocześnie marketplace przygotowuje do tego swoich sprzedawców. W komunikacie do nich Amazon ogłosił możliwość rejestracji istniejącego konta sprzedawcy na Amazon.nl. Flaga Niderlandów będzie zatem kolejną do wyboru w Seller Central, podobnie jak już krajów jak: Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, UK oraz inne kraje „amazonowe” poza Europą. Kto wie, może już za rok też tam będzie flaga Polski…

Komunikat prasowy oraz mail do sprzedawców z informacjami o Amazon.nl

https://www.aboutamazon.eu/press-release/amazon-to-expand-amazon-nl-later-this-year

Amazon expands to the Netherlands

Dear Seller, Today, Amazon announced the plan to expand its selection on Amazon.nl later this year. To better serve our customers in the Netherlands, we will start selling physical products on Amazon.nl with more categories available to customers and with selection from both Amazon and Marketplace Sellers. Today, more than half of all items purchased on Amazon globally are sold by Sellers around the world. We are very excited to increase the selection for our online store, Amazon.nl, to create even more opportunities for our Sellers to grow their businesses in the EU. We are rolling out the new “selling on Amazon.nl” feature to all Sellers across the EU. Shortly, you will see Amazon.nl added as a 6th country option to your EU seller account. (You will see it in the country dropdown in your Seller Central account.) We will inform you once Amazon.nl has been added to your EU seller account. What does this mean for your business?

• This is a great opportunity to expand your business in the EU. You don’t need to create another account to start selling on Amazon.nl. With one EU seller account, you will be able to sell on all six online stores (Amazon.nl, Amazon.de, Amazon.es, Amazon.co.uk, Amazon.it and Amazon.fr).
• If you are on the Professional Seller plan, your monthly subscription fee will not change. Amazon.nl will be covered in your monthly subscription fee.
• You will start to see Amazon.nl in your existing seller account shortly and detailed information about how you can expand your business to Amazon.nl will be shared in the coming days.
You don’t need to take any action at this point. We will provide more details about the launch of Amazon.nl shortly. Please check your emails and Seller Central notifications in the coming days.

Regards,
Amazon Services Europe