czwartek, 18 kwietnia, 2024

E-commerce w lutym: spadek sprzedaży po zniesieniu ograniczeń – Salesforce Q1 Shopping Index

29.04.2022

W lutym 2022 r. sprzedaż detaliczna w Internecie w Niemczech gwałtownie spadła w porównaniu z rokiem poprzednim. Dane z Salesforce Q1 Shopping Index pokazują, że rozwój ten stanowi historyczny punkt zwrotny.

Po raz pierwszy od czasu opublikowania go dziewięć lat temu, Indeks odnotował spadek zakupów w sklepach internetowych. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku spadły one o 3 % na całym świecie i aż o 15 % w Niemczech. Dane firmy Salesforce sugerują, że zaufanie konsumentów i wydatki na sprzedaż detaliczną w Internecie będą prawdopodobnie słabnąć również do końca roku. Na przykład globalne wydatki w ujęciu rocznym spadły o 3 %, ruch danych o 2 %, a liczba zamówień o 12 %.

Szczególnie w Europie nastąpił znaczny spadek sprzedaży (-13%) i wolumen zamówień w handlu internetowym (-17%). Powód: Konsumenci borykają się z rosnącymi kosztami paliwa i niepewnością związaną z wojną. W Niemczech zamówienia zmniejszyły się o aż 17% w porównaniu z rokiem poprzednim, a zapasy o 10%.


Internetowy handel detaliczny: zmiany w zachowaniach konsumentów

„Inflacja w końcu ograniczyła szał wydatków, a konsumenci kupują mniej towarów od mniejszej liczby sprzedawców detalicznych. Wskazuje to na istotną zmianę w zachowaniu konsumentów. Aby temu przeciwdziałać, sprzedawcy detaliczni ponownie muszą unikać zakłóceń i tarć między kanałami fizycznymi i cyfrowymi oraz wychodzić naprzeciw swoim klientom tam, gdzie oni są” – wyjaśnia Bernd Wagner, Senior Vice President Cloud Sales w Salesforce.


Wyniki Salesforce Shopping Index za pierwszy kwartał 2022 r:

Gospodarka światowa nadal odczuwa skutki napięć w łańcuchach dostaw, ponieważ nadal trwają lockdown’y i ograniczenia portów w Szanghaju.
Kategorie produktów, w których odnotowano największe spadki, to:

Zabawki i produkty edukacyjne (spadek o 23%)

Urządzenia gospodarstwa domowego (spadek o 12%)


Elastyczne opcje płatności, takie jak „Kup teraz, zapłać później” (BNPL), zapewniają konsumentom siatkę bezpieczeństwa w niepewnych czasach, pozwalając im na natychmiastowe dokonywanie niezbędnych zakupów i spłacanie ich na bieżąco.

W I kwartale 2022 r. 9 % globalnych wydatków cyfrowych zostało dokonanych za pośrednictwem BNPL, co oznacza wzrost o 20 % rok do roku i o 9 % od ostatniego kwartału 2021 r. Niemcy, Belgia, region wokół Australii i Nowej Zelandii oraz Holandia miały najwyższe wskaźniki wykorzystania BNPL w pierwszym kwartale. Największy wzrost w ujęciu rocznym odnotowały Francja, Włochy, Hiszpania i Kanada.


Perspektywy na najbliższe miesiące

Biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost cen paliw, coraz większe braki towarów i rosnącą inflację, optymizm konsumentów może nadal spadać, co będzie miało konsekwencje dla ich zachowań nabywczych. W związku z tym wydatki uznaniowe mogą ulec zmniejszeniu do końca roku. Detalistom zaleca się ostrożność w planowaniu dostaw, aby znaleźć właściwą równowagę między stymulowaniem popytu a optymalizacją marży zysku.

Metodologia badania: Salesforce Shopping Index ujawnia zachowania zakupowe poprzez analizę aktywności ponad miliarda kupujących w ponad 61 krajach, korzystających z Salesforce Commerce Cloud. Następnie stosuje się wiele czynników, aby ekstrapolować prognozy i rzeczywiste wartości dla całego sektora detalicznego. Salesforce jest dostawcą platformy Customer Success Platform. Oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami umożliwia firmom nawiązywanie kontaktów z klientami w nowy sposób.