Morning Briefing: Jeff Bezos (Amazon), Tim Cook (Apple), Mark Zuckerberg (Facebook) i Sundar Pichai (Google) przesłuchiwani przez kongresmenów.

31.07.2020

Rekordowy drugi kwartał dla Amazon.

Po eBay’u i Shopify, przyszedł czas na największego giganta na ujawnienie wyników drugiego kwartału. A technologiczny gigant z Seattle okazuje się być zdecydowanie wielkim zwycięzcą. Sprzedaż produktów własnych wzrosła o 49%, a przychody z „Seller Service” o 52%. To wskazuje, że sprzedawcy zewnętrzni mogą się cieszyć, że pandemia również dla nich była „korzystna”. W trzecim kwartale 2020 r. Amazon oczekują dalszego wzrostu sprzedaży netto (AWS, Services & Products) między 24 a 33%.

Liczby te pokazują również, że eBay ze swoimi również dobrymi wynikami ponownie uplasował się za Amazonem. Coraz bardziej nasuwa się wniosek, że skoro wszystkie platformy, sklepy internetowe i inne kanały e-commerce odnotowują rekordowe wzrosty w czasie pandemii i po odmrożeniu gospodarek, to mamy do czynienia ze zmianą w sposobie robienia zakupów. Spodziewamy się przejścia dużej grupy społeczeństwa do zakupów w sieci, kosztem handlu stacjonarnego.

Jeff Bezos (Amazon), Tim Cook (Apple), Mark Zuckerberg (Facebook) i Sundar Pichai (Google) przesłuchiwani przez kongresmenów.

Na historycznym przesłuchaniu w Waszyngtonie Jeff Bezos (Amazon), Tim Cook (Apple), Mark Zuckerberg (Facebook) i Sundar Pichai (Google), stawili się przed członkami podkomisji antymonopolowej amerykańskiej Izby Sprawiedliwości i musieli zmierzyć się z pytaniami ze strony ustawodawców.

Kongresmenka Pramila Jayapal naciskała na Bezosa, czy jego firma wykorzystywała dane pochodzące od zewnętrznych sprzedawców przy podejmowaniu decyzji o własnej sprzedaży (np. produktów Amazon Basics). Podczas wcześniejszego przesłuchania jeden z managerów jego firmy zaprzeczył temu pod przysięgą, co później okazało się sprzeczne z późniejszym raportem ujawnionym w prasie. Bezos został również zapytany, czy internetowy gigant faworyzował własne produkty przy ustalaniu priorytetów niektórych zamówień w czasie pandemii.

Jayapal przytoczyła również anonimowe zeznanie pracownika firmy Amazon, mówiące o tym, że istnieje przepis zabraniający wykorzystywania takich danych, ale nie jest on egzekwowany, opisując sytuację jako „sklep ze słodyczami”. Bezos przyznał, że istnieje zasada zabraniająca wykorzystywania danych sprzedawców zewnętrznych do wspierania własnej sprzedaży firmy Amazon. Ale, przyznał, „Nie mogę zagwarantować, że polityka ta nigdy nie została naruszona.” Bezos powiedział, że Amazon badał raporty o naruszeniach tej polityki.

Francja próbuje wyhamować rozwój magazynów e-commerce.

Francja ogłosiła plany wstrzymania budowy nowych magazynów używanych przez firmy handlu elektronicznego. Oznaczałoby to utrudnienia dla internetowych gigantów handlu detalicznego, takich jak Amazon. Amazon i rząd francuski nie mają ostatnio najlepszych relacji. Podczas kryzysu związanego z pandemią koronawirusa doszło do sporów ze związkami zawodowymi na temat środków bezpieczeństwa i ochrony pracowników w magazynach Amazon. Ostatecznie doprowadziło to do zamknięcia na kilka tygodni sześciu magazynów w Amazon. Plan został ogłoszony przez nowo wybraną minister środowiska, Barbarę Pompili. W tej chwili plany są tylko planami, ponieważ rząd musi jeszcze podjąć konkretne kroki.

PayPal opublikował wyniki z drugiego kwartału 2020 – są imponujące!

Dostawca usług płatniczych PayPal miał doskonały drugi kwartał. Obroty wzrosły o 22% do 5,3 mld dolarów w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Znacznie większy skok odnotowano jednak w zysku netto: W tym przypadku wzrost wyniósł 86%, co daje w sumie 1,5 miliarda dolarów. Liczba samych transakcji rosła prawie w tym samym tempie: Wyniosły one 3,7 miliarda, co oznacza odpowiedni wzrost o 26%. PayPal powinien być również zadowolony z liczby aktywnych kont użytkowników: w drugim kwartale utworzono 21,3 mln nowych kont, a ich łączna liczba wynosi 346 mln.