poniedziałek, 26 lutego, 2024

Niemcy uważają, że handel internetowy jest szkodliwy dla środowiska – niesłusznie. Jak na tym zyskać, wyróżniając się na tle konkurencji?

15.06.2022

Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska stają się coraz ważniejsze we wszystkich dziedzinach, a zarówno klienci, jak i sprzedawcy zwracają na nie większą uwagę podczas zakupów w Internecie. Firma Seven Senders przeprowadziła badanie na temat zrównoważonego rozwoju w handlu elektronicznym i przeprowadziła sondaż z około 3500 kupującymi online w Niemczech, Francji, Włoszech, Holandii, Austrii, Hiszpanii i Szwajcarii, a następnie uzupełniła wyniki innymi badaniami. Wyniki badań pokazują między innymi, że Wielu Niemców uważa, że handel internetowy jest szkodliwy dla środowiska – pomimo faktu, że handel elektroniczny potrafi być bardziej zrównoważony niż handel stacjonarny. To z kolei zostało wykazane w innych badaniach.


Handel elektroniczny generuje mniej CO2 niż handel stacjonarny

Według badania 60 % Niemców uważa, że handel internetowy jest grzechem ekologicznym. Jednak produkt kupiony w Internecie powoduje średnio o 36 % mniej CO2 niż produkt kupiony w sklepie detalicznym. Główne powody to wpływ samego sklepu stacjonarnego, jak i podróży indywidualnego klienta. Mówiąc o dojeździe do sklepu: według badań, ruch dostawczy spowodowany sprzedażą detaliczną w Internecie pozwala zaoszczędzić od 4 do 9 razy więcej ruchu. Jednak największy wpływ na środowisko w handlu elektronicznym nadal wywiera transport.

Użytkownicy uważają, że temat zrównoważonego rozwoju staje się coraz ważniejszy – zwłaszcza młodsi: około 90 % ankietowanych w wieku od 18 do 24 lat uważa, że każda firma powinna brać odpowiedzialność za środowisko naturalne. Po części ludzie chcą też wydawać więcej na ten cel – przynajmniej tak twierdzą. 70 % badanych zapłaciłoby więcej za zrównoważone formy dostawy – to o 16 punktów procentowych więcej niż w poprzednim roku. Duża część firm zareagowała również na rosnący zrównoważony rozwój użytkowników: 85% firm europejskich planuje zmniejszenie emisji.


Oszczędność CO2 dzięki dostawom do punktów odbioru zamiast do domu

Jednak, jak wynika z badania, aby osiągnąć cele klimatyczne, internetowy handel detaliczny jest uzależniony od współpracy swoich klientów. Oczywiście, muszą oni zaakceptować bardziej przyjazne dla środowiska opcje. Jedną z możliwości jest na przykład zwiększenie liczby dostaw do „punktów odbioru poza domem” zamiast pod adresy prywatne – ponieważ centralne dostawy do paczkomatów itp. spowodowałyby zmniejszenie emisji CO2 o 300 gramów na paczkę.

Ogólnie rzecz biorąc, detaliści internetowi mogą wykorzystać zrównoważony rozwój jako przewagę konkurencyjną i czynnik wzrostu dzięki odpowiednim działaniom. „Prawie żadna inna branża nie rozwija się tak dynamicznie jak handel detaliczny online, który jest bardziej niż jakakolwiek inna zaznajomiony z zakłóceniami. Jednym z atutów jest wczesne reagowanie na życzenia konsumentów oraz ich szybka i skuteczna realizacja. E-detaliści mogą ponownie wykorzystać intensywną debatę na temat ochrony środowiska i klimatu oraz bardziej zrównoważonej konsumpcji do rozwoju i umocnienia swojej pozycji”, podsumowuje Thomas Hagemann, prezes firmy Seven-Senders.


Jak firmy z branży e-commerce mogą stać się bardziej zrównoważone?


Stworzenie zrównoważonego podejścia do zwrotów

  • Odnowienie towarów w celu ich ponownej sprzedaży lub sprzedaż zwrotów jako towarów typu B.
  • Oddaj przedmioty, których nie można odsprzedać. Planowane zostaną nawet uproszczone warunki podatkowe dotyczące zwrotu darowizn.
  • Niszczenie zwrotów powinno być absolutnym wyjątkiem.
  • Przekaż instrukcje dotyczące sposobu pakowania zwrotu lub dostarcz bezpośrednio w opakowaniu wielokrotnego użytku. Zmniejsza to ryzyko uszkodzenia produktu podczas jego zwrotu.


Unikaj zwrotów

  • Upewnij się, że opisy produktów są dobre i szczegółowe. Wtedy klienci mają większe szanse na otrzymanie dokładnie takiego produktu, jakiego oczekiwali.
  • Upewnij się, że masz dobre zdjęcia produktu z kilku stron.
  • Zwroty nie muszą być bezpłatne. Można również pobierać opłaty za zwrot lub przerzucić koszty wysyłki na klientów.
  • W przypadku odzieży należy upewnić się, że tabele rozmiarów są dostępne w opisie produktu. Rozmiary różnią się znacznie w zależności od marki. Tabele rozmiarów minimalizują ryzyko zamówienia, a następnie zwrotu nietrafnych rozmiarów.


Sprawdź swoje opakowania

  • Czy wielkość opakowania jest odpowiednia do wielkości towarów? Upewnij się, że opakowanie nie jest zbyt duże i nie marnuje przestrzeni.
  • Dowiedz się o materiałach opakowaniowych zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju i na przykład używaj opakowań, które mogą być ponownie wykorzystane w przypadku zwrotu towaru.


Wybierz zrównoważone usługi logistyczne

  • Niektóre usługi logistyczne oferują neutralność pod względem emisji CO2 poprzez rekompensaty.
  • Firmy kurierskie mogą uniknąć nieudanych dostaw, umawiając się na spotkania z odbiorcami lub uzgodnione miejsca odbioru, dzięki czemu skracają odległości podróży.
  • Na ostatnim odcinku istnieje wiele możliwości dostaw zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, na przykład za pomocą rowerów elektrycznych lub samochodów elektrycznych. Dowiedz się więcej na ten temat.