PayPal wprowadza dla sprzedawców opłatę z tytułu sporu. Ważne zmiany dla sprzedawców wejdą od 30 kwietnia 2021r.

7.04.2021

Kupujący chętnie korzystają z metody płatności PayPal, co wynika między innymi z oferowanej przez serwis ochrony kupujących. W przypadku, gdy dostarczony towar różni się od zamówionego lub w ogóle nie dotarł do kupującego, może on zaangażować PayPal jako pośrednika i otworzyć spór. Daje to klientowi możliwość odzyskania pieniędzy. Ten ukłon w stronę klienta może przerodzić się jednak w koszmar dla sprzedawcy, ponieważ decyzje podejmowane przez PayPal nie zawsze są zgodne z tym, co przewiduje prawo. Ale to jeszcze nie koniec: kolejnych powodów do frustracji przysporzą sprzedawcom nowe OWH wprowadzone przez PayPal.


Opłata za decyzje podejmowane na korzyść kupujących

Na blogu PayPal czytamy, że jest to forma „zachęcenia sprzedawców do odpowiedzialnego zachowania”. Jedną z takich „zachęt” ma być tzw. opłata za spór. Jeśli sprzedawca i kupujący nie dojdą do porozumienia, a kupujący zgłosi do eskalacji spór, który zostanie rozstrzygnięty na jego korzyść, na sprzedawcę zostanie nałożona opłata z tytułu eskalacji sporu.


Jak to wygląda w praktyce?

W sytuacji, gdy kupujący nie otrzyma zamówionego towaru lub jeśli znacznie odbiega on od opisu produktu, sprzedawca pozostaje wciąż pierwszym punktem kontaktu. W większości przypadków kupujący i sprzedający wspólnie dochodzą wtedy do porozumienia.

Natomiast jeśli kupujący i sprzedający nie dojdą do porozumienia, wówczas kupujący ma możliwość zgłoszenia problemu do PayPal. Nowa opłata za spór natomiast wtedy wciąż nie będzie należna i obie strony mają 20 dni na wspólne wypracowanie rozwiązania.

Jeśli nie uda się osiągnąć polubownego rozwiązania, obie strony mają możliwość eskalacji sporu. Wtedy PayPal stwierdzi na podstawie dostępnych informacji, czy żądanie ochrony kupującego jest uzasadnione i jeśli rozstrzygnie je na korzyść kupującego, nowa opłata staje się należna.

Opłata za spór nie jest więc należna, jeśli:

  • sprzedawcy i kupujący sami dochodzą do porozumienia przed zgłoszeniem sporu lub po eskalacji sporu, ale w ciągu 20 dni lub
  • spór jest rozstrzygany na korzyść sprzedawcy.


Ile wynosi opłata za spór?

Niestety nie udało nam się znaleźć konkretnej kwoty opłaty w nowej wersji OWH. Rzecznik PayPal poinformował, że opłata ma wynosić 14 euro. Nowe OWH mają wejść w życie 30 kwietnia 2021 roku. 

Jeśli kupujący płaci kartą kredytową, opłata ma na celu zastąpienie opłaty za chargeback (odwrotne obciążenie), którą w innym przypadku poniósłby właśnie sprzedawca. 

Adblockery mogą zakłócać korzystanie z ecommercenews.pl. Prosimy wyłączyć adblocker lub dodać tę stronę do białej listy.