piątek, 22 września, 2023

Porównanie bramek płatniczych dla e-commerce – kluczowe czynniki, parametry wyboru

1.09.2022

  • Obecnie, jednym z wyzwań dla e-handlu jest procesowanie płatności. 
  • Z punktu widzenia klienta, transakcja ma przebiegać szybko, za pomocą ulubionej metody płatności i bez wypełniania licznych formularzy. Jeśli tak się nie stanie, nawet 7 na 10 konsumentów porzuci swój wirtualny koszyk przed dokończeniem zakupu. Co roku przekłada się to nawet na 81 mld zł strat w niezrealizowanych e-sprzedażach. 
  • Ze strony sklepu internetowego, sprawną obsługę klienta uzupełnia potrzeba i możliwość poprawy płynności finansowej. Wzmocnienie tych parametrów zapewnią szybkie tempo przepływu środków i niskie koszty utrzymania obsługi transakcji. 
  • Dla powyższych przypadków, kluczem dla nowoczesnych płatności jest wybór odpowiedniej bramki płatniczej – rozwiązania na miarę B2B2C.

Bramki płatnicze, obok budowania korzyści finansowej dla właścicieli e-commerce, mogą wspierać pozytywne wrażenia zakupowe klientów. Szeroki wybór metod płatności wpływać będzie na zmniejszenie liczby porzucanych koszyków.


Metody płatności – im więcej, tym wygodniej dla szerszego grona klientów

Najpopularniejsze serwisy bramkowe dostępne dla krajowego e-handlu oferują wszystkie popularne w Polsce metody płatności, a są to kolejno: szybkie przelewy, płatności mobilne typu BLIK oraz tradycyjne przelewy i płatności kartą. Ponadto oferują także, choć już nie wszystkie, płatności kodami QR, płatności walutowe i ratalne. 

Konsumenci jednak stale poszerzają swój portfel możliwości płatniczych i doceniają większą ich dostępność – szczególnie ci, którzy przychodzą do naszych sklepów z zagranicy. Dlatego bramka ZEN umożliwia płacenie wszystkimi popularnymi w kraju metodami i wciąż zwiększa ofertę o kolejne – w sumie jest to ponad 30 metod płatności. To rozszerza możliwości płacenia dla klientów międzynarodowych wymagających urozmaiconych metod płatności.

Dane zebrane ze stron www. Lipiec 2022


Koszty utrzymania transakcji

Model prowizyjny

Kluczową pozycją cennika procesowania płatności są prowizje za każdą transakcję, których wysokość różni się w zależności od wybranego dostawcy bramki. Liczone są w formie procentu od transakcji i prowizji – zależnych bądź nie od metody płatności. Traktowane jako stałe opłaty pozwalają łatwo wyliczyć koszty obsługi. 

Warto przyglądać się uważnie ofertom, ponieważ w zależności od danego procesora mogą pojawiać się dodatkowe opłaty, jak np. koszt wypłaty środków czy weryfikacji konta przelewem. Dla niektórych bramek obowiązują także jednorazowe opłaty aktywacyjne różnej wielkości.

Dane zebrane ze stron www. Lipiec 2022


Model subskrypcyjno-prowizyjny

W przypadku ZEN.COM możemy wybrać plan subskrypcyjny, w ramach którego co miesiąc płacimy 115 zł za bramkę płatniczą z bankowością internetową oraz niższe prowizje i opłaty od płatności. W pakiecie znajduje się konto płatnicze z polskim numerem rachunku IBAN i możliwością przewalutowań po najkorzystniejszych kursach.

Dane zebrane ze stron www. Lipiec 2022

Oferta Zen: To zdecydowanie niższe stawki niż wspomniane wyżej w PayU czy Przelewy24, a przy dużej liczbie koszyków opłacanych BLIK-iem generują spore oszczędności.


Szybkość transakcji 

Nawet jeśli klient dokona zakupu w Twoim sklepie internetowym w rekordowym tempie, to nie ma gwarancji, że te środki dotrą na Twoje konto równie szybko. Niektórzy operatorzy płatności potrzebują na ich przekazanie średnio 2-3 dni roboczych. Co więcej, z reguły nie jest to procedura zautomatyzowana – wymaga składania wniosku o wypłatę. To opóźnia dotarcie środków na konto. Dlatego warto sprawdzić ten parametr w ofercie dostawców płatności. 

Wielowalutowe konto IBAN z kartami debetowymi, na które środki trafiają od razu po sfinalizowaniu transakcji, zdecydowanie ułatwia ich natychmiastowy dostęp dla właściciela. Tak właśnie działa ZEN – środki wpływają na konto w ciągu kilku minut, a nie dni.

Powyższe czynniki są kluczowe dla nowoczesnych usług bramki płatniczej i obsługi operacji finansowych. Jedyną zmienną pozostaje wielkość i skala transakcji danego e-sklepu. 


Informacje dodatkowe:

ZEN.COM:

Przelewy w ZEN.COM funkcjonują analogicznie do bankowych, można również wyrobić do konta kartę ZEN Mastercard – te funkcjonalności są ewenementem na rynku, obecnie bankowość zintegrowana z bramką płatniczą jest rzadkością. ZEN łatwo się integruje z różnymi platformami e-commerce’owymi, ma także korzystne prowizje na najpopularniejsze metody płatności, m.in. kartę płatniczą, przelew online, BLIK. Dla przedsiębiorców handlujących międzynarodowo atrakcyjne będą: konto wielowalutowe oraz wymiana walut po międzybankowych wartościach. 

PayU:

Aktualny cennik PayU dla sklepów w Polsce uwzględnia tylko obsługę walut takich jak PLN, CZK i EUR.

TPay:

Procesowanie płatności złotówkowych i wielowalutowych. Wypłata środków cztery razy w miesiącu bezpłatnie. Średnio przelew do 3 dni roboczych. Możliwość przeniesienia kosztu transakcji na klienta. Chargeback dla klienta – koszt procesowania 20 zł.  

Przelewy24:

Oferuje mniej popularne metody płatności – Premium SMS, SkyCash czy mPay. Księgowanie płatności w sklepie online odbywa się z wykorzystaniem konta technicznego; wypłaty na wniosek.