piątek, 1 marca, 2024

Rekordowy eksport niemieckich MŚP na Amazonie: Raport MŚP Niemcy 2023

27.11.2023

Rok 2022 okazał się przełomowy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Niemczech działających na platformie Amazon Marketplace. Zgodnie z najnowszym raportem „KMU Report Deutschland 2023”, około 47 500 niemieckich MŚP sprzedało na Amazonie ponad 725 milionów produktów. Jest to nowy rekord w wykorzystaniu tego serwisu online przez niemieckie firmy.

Raport wskazuje również na znaczący wzrost w obszarze eksportu. Z 10-procentowym wzrostem w porównaniu z poprzednim rokiem, eksport niemieckich MŚP osiągnął łączną wartość 4,75 miliarda euro. Ponad 16 000 MŚP osiągnęło obroty przekraczające 100 000 euro na Amazonie, przy czym dla ponad 600 z tych firm rok 2022 był pierwszym rokiem, w którym udało się osiągnąć tę kwotę. Co więcej, ponad 3 800 niemieckich MŚP zanotowało obroty przekraczające milion euro.

Wpływ tej rosnącej obecności online jest również odczuwalny na rynku pracy. Niemieckie MŚP stworzyły w całym kraju ponad 160 000 miejsc pracy, aby zarządzać swoimi działaniami online na Amazonie. Raport dostarcza również szczegółowych danych według landów. Nadrenia Północna-Westfalia prowadzi na liście z ponad 11 200 MŚP i eksportem o wartości ponad 1,4 miliarda euro. Na kolejnych miejscach znajdują się Bawaria (ponad 8 250 MŚP, ponad 600 milionów euro eksportu) i Badenia-Wirtembergia (ponad 6 000 MŚP, 475 milionów euro eksportu).

Szczególnie imponujący jest wzrost w Hamburgu i Brandenburgii, gdzie partnerzy handlowi zwiększyli swoje obroty niemal o jedną trzecią. Berlin z kolei wyróżnia się największą gęstością MŚP na Amazonie, z eksportem o wartości ponad 500 milionów euro w 2022 roku.

Jednak raport zwraca uwagę również na wyzwania. Mimo że 80 procent ankietowanych właścicieli 600 MŚP dostrzega szanse wynikające z cyfryzacji, 76 procent przyznaje, że nie jest pewne, jak skalować swoje działania w świecie cyfrowym. W odpowiedzi na to Amazon oferuje bezpłatne szkolenia, w tym portal wiedzy Quickstart Online, opracowany we współpracy z Związkiem Handlowym Niemiec (HDE), z którego korzysta już ponad 40 000 MŚP. Te inicjatywy mają pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom w pełni wykorzystać swoje cyfrowe możliwości i nadal odnosić sukcesy w handlu elektronicznym.