piątek, 22 września, 2023

Rozwój e-commerce we Francji w ostatnich latach. Najważniejsze kanały sprzedaży, logistyki oraz charakter konsumentów. Najnowszy raport e-commercenews.pl

19.05.2022

Francja jest trzecią co do wielkości gospodarką i zajmuje również trzecie miejsce wśród największych rynków handlu elektronicznego w Europie. Francuzów wyprzedzają tylko Niemcy i Wielka Brytania. Na świecie Wielki Naród zajmuje szóste miejsce wśród największych rynków zakupów internetowych. W 2019 roku obroty wygenerowane przez zakupy online w sektorze B2C wyniosły prawie 59 mld euro. Oczekuje się, że w 2020 roku kwota ta wzrośnie do 69 mld euro. Oznacza to, że sprzedaż internetowa odpowiada za ponad 12% całkowitej sprzedaży detalicznej we Francji.

W 2020 roku, również ze względu na kryzys w strefie korony i związany z nim wzrost liczby zakupów w Internecie, nastąpił znaczny wzrost handlu elektronicznego we Francji o około 17,1%. Do tak dużego wzrostu przyczyniły się zwłaszcza miesiące marzec i kwiecień, kiedy obowiązywały rygorystyczne środki dotyczące sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych. Ponadto, detaliści zajmujący się handlem elektronicznym odnotują ogromny wzrost liczby zamówień, zwłaszcza w okresie świątecznym w 2020 roku. Według Statista, do 2024 roku rynek e-commerce we Francji będzie rósł o około 6,5% rocznie.

Podobnie jak w Niemczech, francuski rynek internetowy w ostatnich latach bardzo się rozwinął. Ostatnio, według Statista 2020 – z około 70 mld euro do 77 mld euro w 2021 roku. Wzrost o 7 mld euro prognozowany jest także na 2022, choć wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na te liczby jest nadal niejasny. Wynik ten plasuje Francję na 7 miejscu w porównaniu międzynarodowym z udziałem w rynku wynoszącym 1,6%, tuż za Niemcami, które zajmują 6 miejsce z udziałem 2,1%.

Szczególnie istotne dla rozważań nad ekspansją firm z branży e-commerce jest to, że we Francji dominacja firmy Amazon nie jest tak silna jak np. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Francuski rynek handlu elektronicznego jest uważany za zrównoważony i charakteryzuje się obecnością licznych targowisk internetowych.

Liczba ludności: 67 mln

Miasta z ponad milionem mieszkańców: Paryż (10,7), Lyon (1,7), Marsylia (1,6), Lille (1)

PKB per capita: 49 145 USD

W rzeczywistości francuski rynek internetowy jest pod wieloma względami podobny do niemieckiego. W obu krajach wydatki na jednego użytkownika rocznie wynoszą około 1600 euro i stale rosną. Ogólnie rzecz biorąc, zakupy przez Internet stanowiły w każdym przypadku około 10% w porównaniu z prawie 90% zakupów poza Internetem, a rozkład wieku, płci i dochodów w przypadku zakupów przez Internet jest niemal identyczny.

Obecnie 60% zakupów w handlu elektronicznym nadal dokonywanych jest na komputerach stacjonarnych. Jednak trend ten zmierza w kierunku handlu mobilnego.

Wśród różnych kategorii produktów, we francuskim handlu internetowym wyróżnia się przede wszystkim moda. Według Statista w 2021 roku obroty w tym sektorze wyniosły 25,19 mld euro, na drugim miejscu znalazły się artykuły elektryczne z 16,88 mld euro. Szczególnie uderzająca jest prognoza dla internetowego handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Oczekuje się, że liczba ta gwałtownie wzrośnie z 3,35 mld w 2021 roku do 10,70 mld w 2025.


Cross-border

Francja jest uważana za trzeci co do wielkości rynek transgranicznego handlu elektronicznego w Europie. Aż 3% zakupów internetowych jest wysyłanych z Francji. Ponadto, w 2019 roku 27% Francuzów kupiło produkty od niekrajowych sprzedawców internetowych w UE. Ogólnie rzecz biorąc, transgraniczny handel elektroniczny rozwija się w Europie i na całym świecie, a w 2020 jego wartość przekroczyła 1 bilion dolarów. Co więcej, 2/3 osoby kupujące w Internecie przeznaczają co najmniej 10% swoich wydatków na transgraniczny handel elektroniczny. Największymi barierami dla potencjalnych nabywców produktów zagranicznych są wysokie koszty wysyłki i długi czas dostawy. To właśnie tutaj firmy internetowe posiadające magazyny na odpowiednich rynkach docelowych mogą uzyskać wyraźną przewagę nad konkurencją.


Użytkownicy mediów społecznościowych:

Najpopularniejszym portalem społecznościowym we Francji jest nadal Facebook (38 mln miesięcznych użytkowników), a za nim plasują się: Whatsapp (31 mln), Instagram (20 mln) i Snapchat (19 mln). Wskaźnik penetracji w serwisie TikTok (dowiedz się więcej o fenomenie Tiktok w e-commerce) wynosi 6,5 mln. W 2019 roku około 70% użytkowników codziennie wchodziło w interakcje z mediami społecznościowymi.


Internet szerokopasmowy:

93,6% Francuzów posiadało w IV kwartale 2019 roku abonament szerokopasmowy, zapewniający dostęp do Internetu przez protokół HTTP i prędkość transmisji danych wynoszącą co najmniej 256 kbit/s.


Telefon komórkowy:

W 2019 roku ponad 50 mln Francuzów korzystało ze smartfonów. Dzięki temu tzw. wskaźnik penetracji smartfonów wynosi 77,5% i jest czwartym co do wielkości na świecie. Chociaż w 2019 roku 4/5 zamówień nadal składano z laptopów lub komputerów stacjonarnych, znaczenie sklepów zoptymalizowanych pod kątem smartfonów stale rośnie. Tak zwany handel mobilny (m-commerce) również ma ogromny potencjał we Francji.


Penetracja Internetu:

Penetracja Internetu w obrębie Wielkiego Narodu wynosi ponad 90%. Ponadto, Francja zajmuje trzecie miejsce w UE pod względem tzw. wskaźnika integracji internetowej (Internet Inclusivity Index). Lepsze wyniki osiągnęły tylko Dania i Szwecja.


Zakupy online:

W 2019 roku 52% Francuzów dokonało zakupu produktów lub usług za pośrednictwem zakupów online. Liczba ta jest niższa od średniej unijnej, która wynosi 55%. Inne kraje, takie jak Holandia (83%), znacznie wyprzedzają Francję. Oznacza to jednak również, że Francja ma ogromny niewykorzystany potencjał. W tym przypadku kryzys w sieci Corona może zachęcić wiele osób, które wcześniej niechętnie robiły zakupy w Internecie, do skorzystania z dużej oferty e-commerce.


Wysyłka

W handlu elektronicznym wysyłka ma znaczący wpływ na sukces sklepów internetowych i zadowolenie klientów – dotyczy to również Francji. W rzeczywistości 62% kupujących w Internecie podaje wysyłkę, jako najważniejsze kryterium podczas zakupów w sieci. 84% respondentów zmieniłoby nawet stronę internetową, aby skorzystać z opcji wysyłki dostosowanej do indywidualnych potrzeb. Aż 65% respondentów rezygnuje z zakupu, ponieważ cena dostawy jest zbyt wysoka. Z tego powodu 52% sklepów internetowych dzieli się kosztami wysyłki z klientami. Dla wielu klientów nawet to nie wystarcza. Dlatego 36% z nich rezygnuje z zakupu, jeśli nie oferuje się bezpłatnej wysyłki. Co więcej, co trzeci Francuz oczekuje darmowej wysyłki niezależnie od ceny, a tylko 5% oczekuje płatnej wysyłki nawet przy wysokich kwotach zamówień.


Metody dostawy

Dostawa do domu jest nadal najpopularniejsza (85%), ale dostawy do tzw. punktów „pick-up & go” są również bardzo popularne we Francji, zwłaszcza w porównaniu z innymi krajami (68%). W tej dziedzinie Francja jest nawet uznawana za międzynarodowego pioniera. W tym przypadku zamówione towary są dostarczane do lokalnych sklepów, np. supermarketów lub stacji benzynowych, skąd mogą być następnie odebrane przez konsumentów.


Usługi paczkowe

Podobnie jak w przypadku metod płatności, klienci mają różne preferencje, jeśli chodzi o usługi dostawy. Mają one również bezpośredni wpływ na wskaźniki konwersji i zadowolenie klientów. 9 najpopularniejszych usług kurierskich we Francji to:

  • La Poste (Poczta Francuska)
  • Chronopost (część La Poste)
  • Colis Privé
  • Kiala/UPS
  • Sztafeta Mondial
  • Sztafeta Colisa
  • Exapaq
  • GLS
  • UPS
  • FedEx

Według danych ecommerceDB sklepy internetowe najczęściej oferują usługi La Poste (61%), Chronopost (33%) i Mondial Relay (25%). W sumie La Poste odpowiada za 45% przesyłek.


Czas dostawy

Szybkość dostawy odgrywa również kluczową rolę w wysyłce B2C w dobie Amazona i innych firm, które znacznie podniosły standardy. We Francji 32% zamówień jest wysyłanych tego samego dnia, a 95% w ciągu dwóch dni od złożenia zamówienia. Dostawa tego samego dnia (4%) nie osiągnęła jeszcze takiego poziomu jak np. w USA.

W przypadku sprzedawców internetowych realizujących mniej niż 50 tys. przesyłek rocznie średni czas od nadania przesyłki do jej doręczenia wynosi 2,8 dnia. Tutaj, z pomocą odpowiednich partnerów, można wyróżnić się na tle konkurencji. To samo dotyczy średniego czasu oczekiwania od złożenia zamówienia do otrzymania towaru, który wynosi 5,4 dnia.


Dni Francji

Szczególnym wydarzeniem, a jednocześnie okazją, której nie powinni przegapić sprzedawcy internetowi we Francji, są tzw. Dni Francuskie, które zostały zainicjowane w 2018 roku, jako odpowiedź na Czarny Piątek i podobne wydarzenia. Według badania przeprowadzonego przez IFOP, 43% respondentów jest skłonnych do robienia zakupów online w te dni. Klienci planują przede wszystkim zakupy odzieży, obuwia i akcesoriów, ale na wysokiej pozycji znajdują się również urządzenia elektryczne, kosmetyki, środki higieny itp.

Dni Francji 2022:

27 kwietnia – 2 maja i 30 września – 3 października

Inną ciekawą metryką, na którą każdy marketer musi zwracać uwagę jest współczynnik konwersji. W tym miejscu należy zauważyć, że jedną z cech charakterystycznych rynku francuskiego jest niski CR. Ze średnią 1,10% pozostaje daleko w tyle za takimi krajami, jak: Niemcy (2,22%), Stany Zjednoczone (1,96%), a także Wielka Brytania (1,88%) i Holandia (1,78%). Rozpoczynając pracę we Francji, należy więc podejść do niej z realistycznymi oczekiwaniami, aby uniknąć niepotrzebnej frustracji.


Płatności

Jako firma działająca w branży e-commerce nie powinieneś lekceważyć znaczenia oferowanych metod płatności. Mają one bezpośredni wpływ na współczynnik konwersji przy kasie. W ten sposób można również bezpośrednio wpływać na wyniki sprzedaży i obroty.

We Francji szczególnie popularne są tak zwane Cartes Bancaires, czyli karty bankowe. Są one wykorzystywane w ponad 50% transakcji w handlu elektronicznym. Tak zwane portfele cyfrowe są drugą, co do popularności metodą płatności we francuskim e-handlu. Najbardziej znanym i najpopularniejszym przedstawicielem tej kategorii jest PayPal.

Równocześnie najszybciej rozwijającą się metodą jest przelew bankowy. Ma to jednak znaczenie głównie w przypadku płatności dużych kwot. Korzystanie z przelewów bankowych upraszcza wprowadzony w 2017 roku system natychmiastowych przelewów w ramach Jednolitego Obszaru Płatności w Euro (SEPA).

Ponadto, jak wynika z raportu Visa „Digital Payment Report”, liczba klientów dokonujących płatności za pośrednictwem urządzeń mobilnych potroiła się od 2015 roku.

Kanały sprzedaży ecommerce

Szczególnie duży wzrost, częściowo w wyniku COVID-19 spodziewany jest w segmencie przekąsek, produktów higieny osobistej oraz kosmetyków do pielęgnacji skóry i makijażu. Ponadto, coraz częściej kupuje się książki przez Internet. 

10 najpopularniejszych firm zajmujących się handlem elektronicznym we Francji pod względem ruchu w sieci* to:

  • Amazon (~29,87 mln miesięcznych użytkowników)
  • Cdiscount (~19,62 mln użytkowników miesięcznie)
  • Veepee (~14,14 mln użytkowników miesięcznie)
  • Booking.com (~13,68 mln użytkowników miesięcznie)
  • Fnac.com (~13,37 mln miesięcznych użytkowników)
  • Carrefour (~12,63 mln miesięcznych użytkowników)
  • Oui SNFC (~12,40 mln miesięcznych użytkowników)
  • E.Leclerc (~11,68 mln użytkowników miesięcznie)
  • eBay (~11,34 mln miesięcznych użytkowników)
  • Vinted (~10,87 mln użytkowników miesięcznie)

*Średni ruch na miesiąc 2019 r.

Cdiscount jest największym rynkiem po Amazonie, porównywalnym z eBay w Niemczech. Marketplacey są bardzo ważne we Francji – jest to „kraj Marketplaceów“. Wśród 15 najczęściej odwiedzanych stron internetowych we Francji znajduje się 10 marketplaceów, z których większość ma charakter lokalny. Jeśli chcesz sprzedawać swoje produkty w Internecie we Francji, takie nazwy jak: Fnac, Darty, La Redoute, Rue du Commerce czy Veepee nie powinny być Ci obce!


#1 Największy rynek internetowy we Francji: Amazon.fr

Marketplace marketplace

Liczba wizyt miesięcznie we Francji: 165,7 mln

Kategoria produktu: Ogólne

Region docelowy: Cały świat

Nie jest zaskoczeniem, że Amazon podobnie jak w większości krajów zachodnich, jest liderem francuskiego rynku e-commerce. Amerykański gigant e-commerce przyciąga prawie ⅓ ruchu w kategorii „ogólne” marketplacey i 15% w kategorii e-commerce Top 100 2021.

Główna zaleta firmy Amazon:

Amazon, z ponad 300 mln produktów na liście jest bez wątpienia wiodącym rynkiem we Francji i właściwym miejscem do sprzedaży wszelkiego rodzaju produktów. Sprzedaż na platformie gwarantuje zaufanie potencjalnych nabywców i duży ruch na stronie.


#2 Największy rynek internetowy we Francji: Cdiscount

Marketplace Cdiscount

Liczba wizyt miesięcznie we Francji: 51 milionów

Kategoria produktów: Ogólne z naciskiem na elektronikę i meble

Region docelowy: Francja

Poszukując we Francji produktów elektronicznych i multimedialnych, zazwyczaj jako pierwsza przychodzi na myśl marka Cdiscount. Ten rynek internetowy działa głównie we Francji (i kilku innych krajach francuskojęzycznych) i jest postrzegany, jako główny konkurent firmy Amazon. W 2020 roku obroty Cdiscount wyniosły 2,2 mld euro, a sprzedaż na tym rynku prowadziło 13 tys. sprzedawców.

Główna zaleta programu Cdiscount:

Cdiscount jest drugim, co do wielkości rynkiem i trzecim, co do wielkości serwisem e-commerce pod względem liczby odwiedzających we Francji. Z ponad 100 mln produktów na liście, Cdiscount jest historycznym graczem na francuskim rynku e-commerce, głównie w zakresie elektroniki, a obecnie także mebli.


#3 Największy rynek internetowy we Francji: eBay

Marketplace eBay

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 38,6 mln

Kategoria produktu: Ogólne

Region docelowy: Cały świat

Mimo że eBay jest najstarszym graczem we francuskim e-handlu, rynek ten cieszy się ogromną miesięczną liczbą odwiedzających i twierdzi, że ma 5 mln aktywnych kupujących. Co więcej, obecnie 80% sprzedaży nie odbywa się na aukcjach, co pokazuje, że platforma staje się coraz bardziej przyjazna dla klientów B2C. 

Główna zaleta serwisu eBay:

Podobnie jak Amazon, francuscy konsumenci bardzo ufają eBayowi, który jest jednym z pionierów handlu elektronicznego. Ponadto, rynek internetowy jest znany prawie każdemu kupującemu w sieci.


#4 Największy rynek internetowy we Francji: AliExpress

Marketplace Aliexpress

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 32,7 mln

Kategoria produktu: Ogólne

Region docelowy: Cały świat

I oto nadchodzi John Cenaaaaa AliExpress! Ten chiński rynek jest graczem, na którego należy zwracać uwagę na rynku francuskim i ogólnie we wszystkich krajach zachodnich. AliExpress chce bezpośrednio konkurować z firmą Amazon. Liczba unikalnych wizyt na stronie internetowej wzrosła o 43% między pierwszym półroczem 2020 roku, a pierwszym półroczem 2021. Ponadto, 62% wszystkich wizyt to ruch bezpośredni, co oznacza, że AliExpress staje się coraz bardziej znaną i popularną marką (w przypadku Amazon jest to 46%).

Główne korzyści z AliExpress:

AliExpress staje się „(rynkiem) miejscem, w którym warto być” dla coraz większej liczby sprzedawców internetowych. Jest oczywiste, że jego popularność i widoczność nie zmaleją. Dlatego też AliExpress może być dobrym punktem wyjścia dla sprzedaży transgranicznej.


#5 Największy rynek internetowy we Francji: Leroy Merlin

Marketplace Leroy Merlin

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 32,6 mln

Kategoria produktu: artykuły do majsterkowania i ogrodu

Region docelowy: Cały świat

Leroy Merlin jest liderem rynku artykułów dla majsterkowiczów i ogrodników we Francji i w Europie, znacznie wyprzedzając ManoMano, Ikeę czy Castoramę. Namalować obraz: Obroty rynku francuskiego w 2020 roku wyniosły 7,9 mld euro, a rynek ten mówi własnym językiem.

Główna zaleta Leroy Merlin:

Oprócz silnej obecności w sieci (141 sklepów fizycznych), Leroy Merlin wzmacnia obecnie swoją działalność w Internecie. W 2020 roku 7,5% całkowitej sprzedaży zostało wygenerowane online, co stanowi ogromny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (3,5% w 2019 roku). Rynek korzysta z silnego zaufania, jakim francuscy klienci darzą markę Leroy Merlin, a także z jej wizerunku eksperta.


#6 Największy rynek internetowy we Francji: Vinted

Marketplace Vinted

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 28,6 mln

Kategoria produktu: Moda i akcesoria

Region docelowy: Cały świat

Firma Vinted została założona w 2008 roku w Wilnie na Litwie i jest prawdziwym jednorożcem (tzn. jest warta ponad miliard dolarów). Na francuskim rynku handlu elektronicznego rynek ten cieszy się dużym powodzeniem i jest wykorzystywany przez dużą liczbę konsumentów. Na przykład w 2020 roku na Vinted przypadało prawie 25% całego ruchu online w sektorze mody, a na drugiego co do wielkości gracza – Zalando – średnio 12%.

Główna zaleta Vinted:

Szacuje się, że wartość rynku mody używanej do 2025 roku wyniesie 2,2 mld dolarów (Statista), a Vinted jest liderem tego rynku we Francji i w Europie. Na początku 2021 serwis Vinted miał 37 mln członków, z czego prawie połowę stanowili Francuzi. Poza tym, że jest to bardzo popularny rynek, jest on dość łatwy w obsłudze i można na nim zbudować silną społeczność.


#7 Największy rynek internetowy we Francji: Fnac.com

Marketplace Fnac

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 26,7 mln

Kategoria produktu: Produkty kulturalne i elektroniczne

Region docelowy: Europa

Fnac jest jedną z najbardziej znanych, jeśli nie najbardziej znaną, marką dóbr i usług kulturalnych we Francji. W 2016 roku Fnac kupił Darty (13. najczęściej odwiedzana strona e-commerce we Francji), tworząc grupę Fnac-Darty, jednego z najpotężniejszych graczy w tym sektorze. Przy 44 mln odwiedzających online: inside miesięcznie we Francji (2020), około 29% rocznych obrotów Fnac (7,5 mld euro) jest generowanych przez Internet.

Główne zalety serwisu Fnac.com:

Sprzedaż na tym rynku, to gwarancja widoczności, ale także zaufania klientów. Jeśli sprzedajesz produkty kulturalne, takie jak książki – ten rynek jest idealnym rozwiązaniem.


#8 Największy rynek internetowy we Francji: ManoMano

Marketplace manomano

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 19,2 mln

Kategoria produktu: majsterkowanie, ogrodnictwo, artykuły gospodarstwa domowego, rękodzieło

Region docelowy: Europa

Ten francuski rynek niszowy koncentruje się głównie na ogrodnictwie, majsterkowaniu i ogólnie na artykułach gospodarstwa domowego. Działa nie tylko na francuskim rynku e-commerce, ale także na rynkach: niemieckim, brytyjskim, włoskim, belgijskim i hiszpańskim. W latach 2019-2020 ruch na ManoMano wzrósł o 45%.

Główna zaleta ManoMano:

Główną zaletą sprzedaży na ManoMano jest reputacja w swojej niszy. Zaufanie w społeczności jest wysokie, a osoby odwiedzające rynek mają średnio większe intencje zakupowe niż np. osoby odwiedzające Amazon. Oprócz 10 mln referencji zamieszczonych na stronie internetowej, ManoMano stworzyło społeczność ekspertów zwaną Manodvisors.


#9 Największy rynek internetowy we Francji: La Redoute

La Redoute marketplace

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 16,9 mln

Kategoria produktu: Moda i tekstylia domowe

Region docelowy: Europa

1837 – w tym właśnie roku powstała firma La Redoute, więc stwierdzenie, że jest ona pionierem jest niemal niedomówieniem. W ciągu ponad 180 lat istnienia firmy nie wszystko szło gładko, zwłaszcza przejście do handlu elektronicznego i osiągnięcie sukcesu na rynku. Jednak w 2020 roku firma odnotowała obroty w wysokości 1 mld euro i zdumiewający wzrost o 20%.

Główna zaleta La Redoute:

Podobnie, jak Cdiscount, La Redoute korzysta ze swojego historycznego znaczenia i statusu na rynku francuskim. Ponadto, rynek ten może liczyć na 10 mln klientów oraz na udaną strategię w zakresie mody używanej i zrównoważonej.


#10 Największy rynek internetowy we Francji: Veepee

Marketplace Veepee

Odwiedziny miesięcznie we Francji: 16,1 mln

Kategoria produktu: Ogólne

Region docelowy: Europa

Ten francuski rynek został założony w 2001 roku i ma bardzo szczególny i udany model biznesowy. Mianowicie Veepee oferuje produkty w formie błyskawicznych i ekskluzywnych wyprzedaży online. Dokładniej mówiąc, rynek organizuje wyprzedaże z rabatami w wysokości od 50% do 70%, udzielanymi przez sprzedawców wyłącznie członkom. 

Główna zaleta Veepee:

Istnieje kilka zalet sprzedaży na Veepee, takich jak: wysoki współczynnik konwersji, widoczność i poczucie wyłączności oraz liczba użytkowników.