EAN, UPC, SKU, FNSKU, ASIN (nie)mieszane stany magazynowe – poradnik dla początkujących sprzedawców korzystających z FBA

Jeżeli zdecydowałeś się na wykorzystanie usługi Amazon FBA, to prawdopodobnie już zapoznałeś się z podstawowymi informacjami o wysyłce poprzez Amazon. Przygotowując pierwszą dostawę towaru do magazynu Amazon, natrafisz na enigmatyczne skróty, etykiety oraz kody kreskowe. W tym poradniku dowiesz się o nich wszystkiego oraz zapoznasz się z podstawowymi informacjami związanymi z przygotowaniem dostawy.

Słowniczek pojęć

ASIN: Amazon Standard Identification Number, czyli wewnętrzny numer nadany każdemu produktowi podczas utworzenia listingu/strony produktowej. ASIN znajduje się także w adresie internetowym strony produktowej. ASIN nie musi znajdować się na opakowaniu produktu.SKU: Stock Keeping Unit to numer, który każdy sprzedawca może we własnym zakresie nadać produktom. Używany jest do uporządkowania, zlokalizowania i zarządzania produktem. Sprzedawca ma wolną rękę jeżeli chodzi o to, jak ten numer ma wyglądać.

FNSKU: Fulfillment Network Stock Keeping Unit wewnętrzny numer nadawany przez Amazon produktowi konkretnego sprzedawcy. Dzięki niemu w magazynie Amazon dany egzemplarz produktu może być zidentyfikowany, jako przynależny do danego sprzedawcy. Dzięki FNSKU Amazon można za pomocą kilku egzemplarzy danego produktu od kilku sprzedawców zidentyfikować właściciela.

GTIN (EAN, UPC, JAN): czyli Global Trade Item Number i jego regionalne odpowiedniki European Article Number, Universal Product Code (USA) oraz Japanese Article Number. Jest to kod przypisany danemu produktowi, ale nie egzemplarzowi. Umożliwia identyfikację producenta, ale nie sprzedawcy.

Systemy magazynowania

Własne, niemieszane stany magazynowe

Cechują się tym, że towar przez sprzedawcę wysłany do magazynu Amazon jest dodatkowo etykietowany kodem FNSKU, który pozwala przypisać dany produkt konkretnemu sprzedawcy. W taki sposób kupujący otrzyma dokładnie ten sam egzemplarz produktu, który sprzedawca wcześniej wysłał do magazynu Amazona.

Zalety:

– absolutna pewność, że kupujący otrzyma zawsze konkretny egzemplarz produktu, który wcześniej został nadany do magazynu Amazon,
– pełna kontrola nad produktem, który otrzymuje kupujący (zapachy, wypadki w drodze do Amazon, warunki magazynowania u innych sprzedawców, zanim egzemplarz trafił do magazynu Amazon).

Wady:

– należy naklejać na pudełka produktu kody FNSKU, które służą Amazonowi do przypisania danego egzemplarza konkretnemu sprzedawcy. Utrudnia/wyklucza to wysyłkę bezpośrednio od producenta do Amazon, chyba że producent naniesie etykiety z FNSKU za nas.

Mieszane stany magazynowe

W przypadku mieszanych stanów magazynowych sprzedawca nie nakleja etykiet z kodem FNSKU, a identyfikacja produktu w magazynie odbywa się wyłącznie po ASIN lub EAN. Kupujący otrzymuje egzemplarz produktu, niezależnie od którego sprzedawcy on pochodzi, ale najbliższy miejscu doręczenia.

Zalety:

– brak potrzeby dodatkowego etykietowania i w związku z tym możliwa dostawa do Amazon bezpośrednio od producenta,
– jeszcze szybsza dostawa, gdyż kupujący otrzymuje egzemplarz produktu, który jest w najbliższym magazynie.

Wady:

– sprzedawca nie ma wpływu na to, jaki konkretnie egzemplarz produktu otrzyma kupujący,
– kupujący może otrzymać podrobiony produkt, który został pod tym samym EAN nadany do magazynu FBA przez nieuczciwego, innego sprzedawcę.

Nasze zalecenie:

Naszym zdaniem ryzyko negatywnych konsekwencji w przypadku mieszanego magazynowania jest za duże, a zalety za małe. Zarówno w przypadku mieszanego, jak i wyłącznego magazynowania, kupujący otrzymują produkty FBA bardzo szybko. Uważamy, że dobrze jest mieć kontrolę nad każdym egzemplarzem produktu, który kupujący otrzymują.Jeżeli jeszcze nie posiadasz, to zadbaj o to, aby każdy produkt otrzymał kod EAN oraz stwórz bazę danych z SKU dla każdego produktu. SKU możesz wg własnych upodobań oraz systemów nadać. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania kodów EAN, optymalizacji magazynu oraz rozpoczęcia sprzedaży na Amazon i wielu innych platformach sprzedaży w Niemczech i Europie Zachodniej.

Setup.pl

Jesteśmy polsko-niemiecką firmą doradczą, która składa się z praktyków sprzedających na Amazon, eBay i wielu innych marketplace'ach oraz prawników. Zespół jest międzynarodowy, składa się m.in. również z niemieckich native-speakerów.

Setup.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Formularz ten zbiera Twoje imię i nazwisko, adres e-mail i treść, abyśmy mogli śledzić komentarze zamieszczone na stronie internetowej. Aby uzyskać więcej informacji, sprawdź naszą politykę prywatności, w której uzyskasz więcej informacji na temat tego, gdzie, jak i dlaczego przechowujemy Twoje dane.