Handel w Szwajcarii w 2020 roku. Asos przejmuje: Topshop, Topman, Miss Selfridge i HIIT. Nowe ograniczenia w FBA po Brexicie. Amazon pomaga polskim seniorom


Handel w Szwajcarii w 2020 roku

Udział e-commerce w zaopatrzeniu ludności wzrósł znacząco w 2020 roku – ma to oczywiście związek z pandemią. Więcej niż jedno na osiem euro wydatków w szwajcarskich gospodarstwach domowych zostało wydane w handlu elektronicznym. Sprzedaż brutto towarów w e-commerce wzrosła w ubiegłym roku z 72,6 mld euro do 83,3 mld euro. Mimo stagnacji w pierwszym kwartale jest to wzrost o 14,6% w stosunku do 2019 roku i o 3,3% powyżej średniego wzrostu wynoszącego 11,3% w poprzednich trzech latach. Szczególnie dynamicznie rozwijała się sprzedaż towarów codziennego użytku, w szczególności produktów spożywczych i drogeryjnych, ale także leków.

Poszczególne branże zostały w bardzo różny sposób dotknięte ograniczeniami spowodowanymi pandemią. Podczas gdy w handlu stacjonarnym branża żywności, napojów i wyrobów tytoniowych odnotowała 8,5% wzrost sprzedaży, sektor niespożywczy odnotował 4,7% spadek. Szwajcarski Federalny Urząd Statystyczny zanotował w ubiegłym roku nominalny wzrost obrotów po korekcie cenowej wynoszący 0,8%. Najbardziej dotknięte kryzysem są stacje benzynowe (-16,1%.), inne towary, takie jak: odzież, apteki, zegarki i biżuteria (-12,5%) oraz produkty wydawnicze, sprzęt sportowy i zabawki (-7,1 %).

Dobra wiadomość dla e-commerce: handel w Internecie wyraźnie wzrósł w pandemicznym roku 2020. Mianowicie o 14,1%, sprzęt informatyczny i komunikacyjny o 13,8% oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego, tekstylia, artykuły do majsterkowania i wyposażenia wnętrz o 2,2%. W grudniu sprzedaż detaliczna skorygowana o efekty wyprzedaży przedświątecznych wzrosła o 4,7% w ujęciu realnym.


Asos przejmuje Topshop, Topman, Miss Selfridge i HIIT od byłego giganta detalicznego Arcadia

Brytyjski marketplace internetowy Asos przejmuje marki: Topshop, Topman, Miss Selfridge i HIIT od byłego giganta detalicznego – Arcadia. Arcadia dołącza do długiej listy gigantów stacjonarnych domów towarowych, którym koronakryzys w końcu całkowicie “gasi światła”. Postępowanie upadłościowe brytyjskiej grupy odzieżowej, która zatrudnia około 13 tys. osób na całym świecie rozpoczęło się na początku grudnia. W jej portfolio znajdują się takie marki jak: Topshop, Burton i Dorothy Perkins. Część z nich chce teraz przejąć Asos – brytyjski detalista z branży mody. Marki: Topshop, Topman, Miss Selfridge i HIIT mają zmienić właściciela za około 300 mln euro.

Obroty globalnie w miliardach GBP

Chociaż sprzedaż na ASOS Marketplace wymaga nieco więcej wysiłku w porównaniu do sprzedaży kolekcji za pośrednictwem eBay lub innej platformy online, jeśli poważnie myślisz o modzie, to jest to jedno z najlepszych miejsc, aby zacząć. Możesz stworzyć swój własny, edytowalny butik i dotrzeć do globalnej grupy miłośników mody, którzy kupują w ASOS.


Nowe ograniczenia w FBA po Brexit

Amazon w weekend wydał notę, aby poinformować, że po podziale puli zapasów w Wielkiej Brytanii i UE, limity ilościowe ASIN zostały również podzielone, aby odzwierciedlić oddzielnie Wielką Brytanię i UE. Masz teraz dwa zestawy limitów ilości ASIN. Jeden dla zapasów w Wielkiej Brytanii i jeden dla zapasów w UE. Jest to oczywiście wynikiem Brexitu i zaprzestania przez Amazon realizacji zamówień lub przenoszenia zapasów przez kanał La Manche. Europejska sieć Fulfilment Network nie będzie już umożliwiać sprzedaży zapasów z Wielkiej Brytanii w UE, a Pan European FBA nie obejmuje już Wielkiej Brytanii, chociaż nadal możesz zarządzać swoją europejską firmą z konta Amazona w Wielkiej Brytanii. Podczas tworzenia planu wysyłki, który zawiera numer ASIN z limitem ilościowym, nie można przekroczyć podanej ilości maksymalnej. Limity ilościowe ASIN dla FBA mogą się zmieniać w zależności od poziomu zapasów i sprzedaży.

Jeśli wystawiasz swoje oferty bezpośrednio na unijnych stronach Amazona i realizujesz zamówienia z Wielkiej Brytanii, nie zapominaj, że Amazon nalega, abyś dostarczał produkty bez dodatkowych kosztów za podatki lub oclenie. Oznacza to dostarczanie towarów z opłaconym cłem, co samo w sobie jest wyzwaniem, zwłaszcza w przypadku tanich towarów, ze względu na dodatkowe koszty ponoszone przez przewoźników. FBA jest prawdopodobnie najtańszą alternatywną opcją, dlatego warto sprawdzić swoje limity ilościowe ASIN i rozpocząć wysyłkę do UE, jak tylko będziesz gotowy do wznowienia sprzedaży w UE.


Amazon pomaga polskim seniorom

Pracownicy Amazon zadbali o seniorów

Pandemia diametralnie zmieniła sposób funkcjonowania całego społeczeństwa. Problemy związane z izolacją i wprowadzonymi ograniczeniami dotknęły każdego. Jedną z grup, która ucierpiała najbardziej, nie tylko z powodu największego narażenia na ciężki przebieg zakażenia wirusem COVID-19, ale i zalecanego dystansu społecznego – jest grupa seniorów. Osamotnienie, tęsknota, brak kontaktu z najbliższymi – tego doświadczają tysiące starszych osób w Polsce, w tym seniorzy będący pod opieką placówek opieki senioralnej. Dlatego z okazji Dnia Babci i Dziadka, Amazon postanowił wesprzeć publiczne instytucje działające na rzecz seniorów. 

Kontakty online, które stały się standardem w życiu większości ludzi na świecie, dają namiastkę normalności umożliwiając pracę, naukę, ale też kontakty rodzinne i towarzyskie. Nowe technologie niestety nie rozwiązują problemu wszystkich grup społecznych, w tym seniorów, którzy często nie posiadają odpowiednich kompetencji, ale i dostępu do technologicznych rozwiązań. Połączenie strachu wywołanego pandemią i braku możliwości kontaktu z najbliższymi może prowadzić do pogłębienia u seniorów negatywnych konsekwencji – stresu, niepokoju, a nawet depresji. 

Opieka senioralna w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 2070 placówek opieki senioralnej. Publiczne ośrodki pomocy społecznej stanowią ponad połowę całkowitej liczby placówek długoterminowego pobytu. Szacuje się, że we wszystkich tego typu instytucjach przebywa łącznie ponad 100 tys. starszych osób.  Według prognoz w 2050 roku, liczba seniorów wzrośnie z 9,7 mln do 13,7 mln, czyli co trzecia osoba w Polsce będzie miała więcej niż 60 lat. Starzejące się społeczeństwo to wyzwanie, z którym zmaga się nie tylko Polska, ale i cała Europa***.

Pandemia pokazała, jak istotne jest wsparcie społeczne dla seniorów, a zwłaszcza tych, którzy znajdują się pod opieką placówek opieki senioralnej.

#AmazonPomagamy

Amazon wsparł 10 instytucji senioralnych w 6 regionach Polski, w których zlokalizowane są centra logistyczne i gdzie mieszkają pracownicy firmy, przekazując między innymi sprzęt pozwalający na komunikację seniorów z bliskimi. Łączna kwota wsparcia wyniosła ponad 77 tys. zł.

„Dzień Babci i Dziadka w czasie pandemii, to dla niektórych seniorów trudny czas tęsknoty i braku możliwości odwiedzin najbliższych. W przypadku osób przebywających w domach seniora, jedynym sposobem komunikacji z rodziną pozostaje obecnie kontakt przez telefon lub komputer. Niestety, nie wszystkie ośrodki mogą zapewnić pensjonariuszom taką możliwość. Nasza akcja polega na dostarczeniu placówkom niezbędnego sprzętu IT, RTV, AGD czy sprzętu medycznego, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem” – mówi Blanka Fijołek, CEE PR & Community Manager w Amazon. I dodaje: „Inicjatorami akcji byli pracownicy Amazona, którzy przygotowali i dostarczyli do ośrodków imienne kartki okolicznościowe z życzeniami z okazji Dnia Babci i Dziadka, co pokazuje, że w Amazonie podchodzimy z sercem i pasją do ludzi i pomagania oraz troszczymy się o swoje otoczenie”.

Ośrodkami, które otrzymały pomoc są między innymi: Dzienny Dom Senior+ we Wrocławiu i Dom Pomocy Społecznej w Sosnowcu.

„Pandemia z pewnością ograniczyła możliwość osobistego kontaktu seniorów z rodzinami, którzy w tej chwili mogą kontaktować się z nimi tylko telefonicznie. Nasi podopieczni bardzo ubolewają, że już od dawna nie widzieli swoich wnuków, nie rozmawiali ze swoimi kolegami i koleżankami z Dziennego Domu. Możliwość rozmowy wideo, za pośrednictwem otrzymanych tabletów będzie dla seniorów czymś zupełnie nowym. Liczymy na to, że przy współpracy z naszymi pracownikami, ten sposób komunikacji okaże się dobrym i atrakcyjnym rozwiązaniem” – informuje Alina Lorek, kierownik Dziennego Domu Senior+ we Wrocławiu. I dodaje: „Seniorzy bardzo cieszą się z wszelkich upominków, kartek czy zdjęć. Dlatego imiennie adresowana kartka z życzeniami była dla nich bardzo miłym upominkiem”.

„Nawet w czasie pandemii seniorów mogą u nas odwiedzać rodziny, jednak wprowadziliśmy pewne zasady, wśród nich m.in.: maksymalny czas spotkania to 45 min., konieczność zachowania bezpiecznej odległości oraz obowiązkowe noszenie maseczek i rękawiczek. Podopieczni mogą również kontaktować się z bliskimi telefonicznie lub online” – mówi Elżbieta Matuszczyk, dyrektor DPS-u przy ul. Andersa w Sosnowcu. I dodaje: „Nie zaprzestaliśmy prowadzenia zajęć aktywizujących. W mniejszych grupach nadal prowadzimy: gimnastykę, czy zajęcia kulinarne, a otrzymany od Amazona sprzęt pomoże nam w ich urozmaiceniu”.

W akcji wzięli udział pracownicy Amazona, którzy przygotowali kartki z życzeniami dla wszystkich seniorów mieszkających w objętych wsparciem domach opieki. Łącznie życzenia otrzymało ponad 500 osób. Kartki zostały zamówione w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce, a dochód ze sprzedaży został przeznaczony na rzecz podopiecznych Stowarzyszenia.

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-na-lata-2014-2050-opracowana-2014-r-,1,5.html
** https://healthcaremarketexperts.com/aktualnosci/raport-pmr-dynamiczny-wzrost-liczby-prywatnych-domow-opieki-nad-seniorami-w-polsce/
*** https://www.nik.gov.pl/plik/id,21377,vp,24017.pdf

Adblockery mogą zakłócać korzystanie z ecommercenews.pl. Prosimy wyłączyć adblocker lub dodać tę stronę do białej listy.