2.06.2022
Spis treści:
- FBA vs. samodzielna wysyłka – jaką metodę realizacji zamówień wybrać?
- Korzyści FBA dla sprzedawców
- Koszty korzystania z FBA, Pełny cennik usług FBA
- Kalkulator opłat FBA
- Jak zacząć korzystać z usługi FBA – Fulfilment by Amazon
- Konfiguracja konta sprzedawcy w ramach usługi FBA
- Jak wysłać produkty do centrum realizacji zamówień Amazon
- Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Ty sprzedajesz, Amazon wysyła.
Amazon posiada jedną z najbardziej rozwiniętych sieci realizacji zamówień na świecie. W programie Fulfilment by Amazon (FBA) przechowujesz swoje produkty w centrach realizacji zamówień Amazon, a gdzie są kompletowane, pakowane i wysyłane. Ponadto Amazon zapewni dla nich obsługę klienta. Program Fulfilment by Amazon może pomóc w skalowaniu Twojego biznesu i docieraniu do większej liczby klientów.
FBA vs. samodzielna wysyłka – jaką metodę realizacji zamówień wybrać?
Korzyści FBA dla sprzedawców
Klienci otrzymują od Amazon godną zaufania obsługę i zwroty.
FBA odciąża Cię, wykorzystując globalną sieć obsługi klienta Amazon do zarządzania zapytaniami klientów, zwrotami towarów i zwrotami środków dotyczących zamówień FBA.
- Obsługa klienta FBA: Obsługa telefoniczna/e-mailowa w różnych językach, w dzień i w nocy, bez dodatkowych kosztów, nie licząc opłat za przetwarzanie zwrotów dla niektórych kategorii produktów.
- Zwroty FBA: Będziemy zarządzać całą obsługą klienta związaną ze zwrotami, za pośrednictwem Centrum zwrotów online.
FBA ułatwia sprzedaż w całej Europie
Amazon oferuje szeroką gamę rozwiązań w zakresie realizacji zamówień w całej Europie, dzięki czemu możesz wybrać to, które najlepiej odpowiada Twojemu biznesowi. Ogólnoeuropejskie FBA jest najpopularniejsze i najszybsze — Amazon przechowuje i wysyła produkty ze swoich centrów logistycznych na terenie całej UE. Dzięki Europejskiej Sieci Realizacji (EFN) Twoje produkty są wysyłane z centralnego magazynu w kraju ich pochodzenia; w przypadku Multi-Country Inventory towary są przechowywane i wysyłane z centrów logistycznych w określonych przez Ciebie krajach.
Twoje produkty kwalifikują się do Amazon Prime, co pozwala na nieograniczoną i szybką dostawę milionów produktów.
Wszyscy członkowie programu Amazon Prime cieszą się bezpłatną wysyłką w ciągu dwóch dni, która obejmuje wybrane zamówienia. Produkty, które wystawiasz w ramach programu Fulfilment by Amazon, mogą również kwalifikować się do bezpłatnej wysyłki, a także do otrzymania pożądanego logo Prime. To informacja dla klientów, że Amazon obsługuje pakowanie, dostawy, obsługę klienta i zwroty.
Koszty korzystania z FBA
Wystarczy dodać do siebie opłaty za realizację i magazynowanie oraz wszelkie usługi opcjonalne, których potrzebujesz, aby obliczyć całkowitą opłatę FBA:
1. Opłata za realizację
Jednolita, ryczałtowa stawka za jednostkę na podstawie wymiarów i wagi produktu. Opłaty za produkty standardowe lub specjalne ponadwymiarowe są pobierane zgodnie z aktualną wagą jednostkową produktu, a za małe, standardowe i duże produkty ponadwymiarowe — według wagi jednostkowej lub wagi objętościowej w zależności od tego, która z tych wartości będzie większa. Waga objętościowa w kilogramach jest obliczana w następujący sposób: (długość X szerokość x wysokość cm3) / 5000.
2. Opłata za magazynowanie
Naliczana za metr sześcienny miesięcznie lub stopę sześcienną miesięcznie.
- Opłaty za przechowywanie są naliczane za wszystkie przedmioty przechowywane w centrum realizacji Amazon na podstawie lokalizacji centrum realizacji, miesiąca kalendarzowego i średniego dziennego wolumenu zapasów.
- Opłaty za przechowywanie długoterminowe
Dotyczy zapasów przechowy- wanych przez: Więcej niż 331 dni (oprócz odzieży, obuwia, toreb i torebek, biżuterii i zegarków) Więcej niż 365 dni (wszystkie kategorie)
3. Opłata za usługi opcjonalne
Obejmuje:
- Zwroty
- Utylizację
- Etykietowanie
- Pakowanie w worki
- Folia bąbelkowa
- Zaklejanie
- Pakowanie w worki nieprzezroczyste
Kalkulator opłat FBA
Jeżeli posiadasz już konto sprzedawcy na Amazon, możesz korzystać z bezpłatnego kalkulatora opłat FBA.
Pełny cennik usług FBA
Jak zacząć korzystać z usługi FBA – Fulfilment by Amazon
- Pierwsze kroki z usługą FBA
- Koszty sprzedaży w modelu FBA
- Sesja pytań i odpowiedzi
Konfiguracja konta sprzedawcy w ramach usługi FBA
- Niezbędne dla FBA ustawienia w Seller Central
- Tworzenie wysyłki do centrów realizacji zamówień Amazon
- Przydatne ustawienia dodatkowe
Jak wysłać produkty do centrum realizacji zamówień Amazon
- Jak wybrać produkty do wysłania
- Jak stworzyć pierwszą wysyłkę
- Jak przygotować paczki lub palety
Najczęściej zadawane pytania
1: Jeśli sprzedaję w serwisie Amazon, czy oprócz opłat za realizację, opłaty za magazynowanie i opłaty za usługi opcjonalne uiszczam inne opłaty?
Tak, uiszczasz opłatę abonamentową lub opłatę za każdy sprzedany produkt w zależności od aktualnego planu sprzedaży. Ponosisz także prowizję od sprzedaży według kategorii i za realizację zamówienia za sprzedany produkt multimedialny. Opłata za przetwarzanie zwrotów pobierana jest od produktów zwróconych przez klienta sprzedawanych w serwisie Amazon (patrz Często zadawane pytanie 5). Aby sprawdzić, które opłaty i plan sprzedaży mają zastosowanie w Twoim przypadku, odwiedź stronę Załącznika dotyczącego opłat za sprzedaż w serwisie Amazon oraz Cennika opłat i Planów sprzedaży.
2: Jaki wpływ ma odjęcie wagi opakowania na wysokość opłaty za realizację?
Ta zmiana upraszcza obliczanie opłaty za realizację w odniesieniu do wysyłanych jednostek. Nie powinny być widoczne żadne zmiany w zakresie opłat w związku z odjęciem wagi opakowania. Przed 8 czerwca 2021 r. masa opakowania była dodawana do masy jednostkowej w celu określenia ostatecznej masy wysyłkowej produktu podlegającej opłacie.
Od 8 czerwca 2021 r. waga opakowania nie będzie już dodawana do wagi jednostkowej, a przesyłka będzie rozliczana wyłącznie według jej wagi i wymiarów. Na przykład: paczka standardowa w pierwszym przedziale wagowym miała limit 250 g, do którego wliczany był ciężar opakowania wynoszący 100 g, a więc maksymalna waga jednostkowa wynosiła 150 g. W przypadku nowego sposobu wyświetlania opłat maksymalna waga jednostkowa dla tego poziomu wagowego jest nadal taka sama (150 g), ale nie ma potrzeby uwzględniania wagi opakowania. Poziomy wagowe zostały dostosowane do tej zmiany.
3: Jak obliczane są opłaty za magazynowanie?
Opłaty za magazynowanie naliczane są za wszystkie jednostki magazynowane w centrum realizacji zamówień Amazon na podstawie miesiąca kalendarzowego i średniej dziennej objętości na metr sześcienny (lub stopę sześcienną w Wielkiej Brytanii). Metr sześcienny każdej jednostki będzie opierał się na wielkości jednostki odpowiednio zapakowanej i gotowej do wysyłki do klientów zgodnie z zasadami programu FBA. Amazon będzie uprawniona do dokonywania własnych pomiarów metrów sześciennych i wagi każdej pakowanej jednostki lub jej reprezentatywnej próbki, a w przypadku konfliktu pomiędzy takim pomiarem a informacjami dostarczonymi przez sprzedawcę, obowiązywać będzie pomiar Amazon.
4: Jakie są długoterminowe opłaty za magazynowanie (LTSF)?
Opłaty za magazynowanie długoterminowe mają charakter dodatkowy w stosunku do regularnych opłat za magazynowanie zapasów i obowiązują tylko w przypadku zapasów, które są magazynowane dłużej niż 331 lub 365 dni. Dla zapasów, których okres magazynowania wynosi 331–365 dni, miesięczna opłata jest równa 0,9 GBP za ft3 / 37 EUR za m3 / 38,10 EUR za m3 (tylko FR) / 371 SEK za m3 i jest pobierana w przypadku wszystkich kategorii oprócz odzieży, obuwia, toreb i torebek, biżuterii oraz zegarków.
W sytuacji, gdy zapasy są magazynowane dłużej niż 365 dnia, opłatą za długoterminowe magazynowanie będzie wyższa z tych dwóch wartości: (1) miesięczna opłata za długoterminowe magazynowanie wynosząca 4,30 GBP za ft3 / 170 EUR za m3 / 175,10 EUR za m3 (tylko FR) / 1785 SEK za m3 dla wszystkich kategorii lub (2) minimalna opłata za długoterminowe magazynowanie wynosząca 0,10 GBP / 0,10 EUR / 1 SEK za jednostkę w kategorii multimedia. Opłata za długoterminowe magazynowanie nie zostanie pobrana, jeśli otrzymamy prośbę o usunięcie jednostek, zanim pobierzemy opłatę. Więcej informacji na temat obliczania opłaty za długoterminowe magazynowanie można znaleźć w artykule dotyczącym opłat FBA za długoterminowe magazynowanie.
5: Jaka jest opłata za przetwarzanie zwrotów?
Opłata za obsługę zwrotów wynosi 50% całkowitej opłaty za realizację danego produktu w kategoriach Odzież oraz Buty i torebki. Opłaty te dotyczą zarówno jednostek realizowanych z zapasów lokalnych, jak i z całej Europy w ramach programu European Fulfilment Network (EFN). Więcej informacji można znaleźć na stronie Opłata za obsługę zwrotów.
6: Czy multimedia i pozycje inne niż multimedia sprzedawane w serwisie Amazon są obciążane różnymi opłatami za realizację?
Multimedia i pozycje inne niż multimedia, które są sprzedawane w serwisie Amazon, są obciążane takimi samymi opłatami za realizację.
7: Czy obowiązuje ograniczenie w zakresie rodzajów produktów, które mogę realizować za pośrednictwem FBA?
Tak. Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat ograniczeń w zakresie rodzaju produktów, odwiedź stronę Ograniczenia dotyczące produktów w ramach FBA.
8: Jak działają zwroty klientów?
Amazon przetwarza zwroty klientów z zgodnie z Zasadami dotyczącymi zwrotów dla klientów Amazon. Opłaty za zwrot kosztów oraz prowizji od sprzedaży są realizowane za całość lub część wartości zwrotu. Opłaty FBA, opłaty za uzupełnienie zapasów i opłaty za przetwarzanie zwrotów mogą być naliczane w zależności od produktu. Aby uzyskać więcej informacji o tym, w jaki sposób opłaty są obliczane na Twoim koncie, odwiedź stronę zasad dotyczących zwrotów dla klientów FBA.
9: Co się stanie, jeśli moje produkty zostaną uszkodzone lub zagubione podczas obsługi przez FBA?
Możesz kwalifikować się do zwrotu kosztów. Aby dowiedzieć się więcej na temat polityki zwrotu kosztów i kryteriów kwalifikacji, zapoznaj się z Zasadami zwrotu kosztów zagubionych i uszkodzonych zapasów FBA.
10: Czy moi klienci otrzymują obsługę klienta Amazon?
W przypadku produktów sprzedawanych w serwisie Amazon, Amazon oferuje realizację zamówień i obsługę klienta. Ta obsługa klienta obejmuje zarządzanie zapytaniami klientów, zwrotami kosztów i zwrotami produktów w odniesieniu do pozycji FBA kupionych na stronie internetowej Amazon. Zamówienia wielokanałowe (sprzedawane poza serwisem Amazon) nie kwalifikują się do obsługi klienta.
11: Jakie są zasady i wymagania Amazon dotyczące przygotowywania i wysyłania zapasów do centrów realizacji zamówień?
Amazon ma wymagania dotyczące etykietowania, pakowania, przygotowania i przechowywania zapasów. Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat wymagań dotyczących zapasów, odwiedź stronę wymagań dotyczących zapasów Amazon. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę Zasad i wymagań Amazon.
12: Czym jest Program środkowoeuropejski (CEP)?
„Amazon rozszerzyła swoją niemiecką sieć realizacji o kilka centrów realizacji w Polsce i Czechach, aby zaspokoić rosnący popyt i zwiększyć wydajność. Sprzedawcy posiadający zapasy przeznaczone do sprzedaży na platformie niemieckiej mogą zdecydować się na ich przechowywanie w sieci realizacji Amazon obejmującej Polskę i Czechy lub kontynuować przechowywanie swoich zapasów wyłącznie w Niemczech. Sprzedawcy przechowujący swoje zapasy wyłącznie w Niemczech są obciążani dodatkowo opłatą za realizację w wysokości 0,26 GBP / 0,26 EUR / 0,27 EUR (w przypadku FR jest w nią wliczony też test usługi cyfrowej) /2,50 kr/1,15 zł za jednostkę FBA i opłatą za realizację w wysokości 0,25 EUR za małą i lekką jednostkę wysyłaną z niemieckich centrów realizacji. Niektóre kategorie produktów mogą nie kwalifikować się do programu CEP. Amazon nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za udział w programie CEP. Uwaga: to sprzedawca jest odpowiedzialny za to, aby wiedzieć, że przechowywanie zapasów w Polsce i Czechach spowoduje powstanie obowiązku podatkowego VAT i innych obowiązków sprawozdawczych. Więcej informacji można znaleźć na stronie programu Central European Programme.
13: Jakie są możliwości realizacji transgranicznej?
Realizacja Amazon oferuje trzy rozwiązania w zakresie realizacji transgranicznej: Ogólnoeuropejski program FBA (PAN-EU FBA), Europejska sieć realizacji zamówień (EFN) i Przechowywanie zapasów w wielu krajach (MCI).
14: Czym jest ogólnoeuropejski program FBA?
W ramach ogólnoeuropejskiego systemu FBA sprzedawcy decydują, gdzie przechowywać swoje produkty w celu ich dystrybucji zgodnie z oczekiwanym zapotrzebowaniem klienta, bez dodatkowych kosztów. W krajach, w których można umieszczać produkty, sprzedawcy będą korzystać z lokalnych opłat za realizację w ramach FBA i zobowiązania do szybszej dostawy1. Przechowywanie towarów w krajach innych niż macierzysty rynek może wiązać się z dodatkowymi wymogami
w zakresie sprawozdawczości VAT. Amazon wspiera sprzedawców poprzez dostarczanie zasobów i rozwiązań, które mogą pomóc w przestrzeganiu przepisów VAT. Usługi w zakresie podatku VAT w serwisie Amazon to rozwiązanie do zarządzania europejską rejestracją na potrzeby podatku VAT i obowiązkami sprawozdawczymi poprzez portal Seller Central. Aby dowiedzieć się więcej na temat podatku VAT, należy odwiedzić stronę edukacyjną dotyczącą podatku VAT i już teraz skorzystać z Usług w zakresie podatku VAT w serwisie Amazon. Więcej informacji można znaleźć na ogólnoeuropejskiej stronie internetowej Amazon FBA.
15: Czym jest Europejska sieć realizacji zamówień (EFN)?
Dzięki European Fulfilment Network (EFN) można dotrzeć z lokalnymi ofertami produktów do klientów na wszystkich 7 rynkach UE. Sprzedawcy wysyłają swoje zapasy do jednego lokalnego centrum realizacji, a następnie dostarczają je na inne europejskie rynki, płacąc opłaty transgraniczne, oraz na rynek krajowy, płacąc opłaty za realizację lokalną. Na przykład włoski klient dokonujący zakupów w serwisie Amazon.it może zobaczyć produkty sprzedawane przez sprzedawcę z Niemiec, którego oferta produktów została przetłumaczona na język włoski, i kupić je z dostawą do Włoch. Sprzedawca niemiecki poniesie opłaty transgraniczne, jeśli zapasy znajdować się będą w centrum realizacji w Niemczech. Uwaga: z powodu Brexitu od 1 stycznia 2021 roku Amazon nie jest w stanie realizować zamówień FBA przez granicę między Wielką Brytanią a UE. Aby sprzedawać w ramach FBA zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w UE, należy wysyłać zapasy do centrów realizacji w Wielkiej Brytanii i UE. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
16: Czym jest przechowywanie zapasów w wielu krajach (MCI)?
Przechowywanie zapasów w wielu krajach (MCI) umożliwia wysyłanie produktów bezpośrednio do międzynarodowych centrów realizacji zamówień Amazon w celu magazynowania ich na innych rynkach, które nie są Twoim lokalnym rynkiem. Lokalne opłaty FBA obowiązują w przypadku sprzedaży na rynkach, gdzie magazynujesz zapasy, a opłaty transgraniczne dotyczą sprzedaży na rynkach, gdzie nie magazynujesz zapasów; jednakże musisz samodzielnie zarządzać prognozowaniem zapasów i popytu. Amazon.nl nie uczestniczy w programie MCI.
17: Jakie są konsekwencje podatkowe związane ze sprzedażą międzynarodową?
Jeśli sprzedajesz towary w jakimkolwiek kraju UE, prawdopodobnie będzie konieczne zarejestrowanie się jako podatnik VAT w każdym kraju, w którym prowadzisz sprzedaż oraz przestrzeganie przepisów dotyczących wypełniania deklaracji VAT. Przechowywanie towarów w dowolnym kraju UE prawdopodobnie będzie również wymagało przestrzegania zobowiązań z tytułu podatku VAT w tym kraju. Odwiedź Centrum wiedzy o podatku VAT Amazon, aby dowiedzieć się więcej. Skorzystanie z usług dotyczących podatku VAT w serwisie Amazon mogą pomóc w zarządzaniu obowiązkami w zakresie zgodności z przepisami VAT. Pamiętaj, że każdy sprzedawca Amazon jest odpowiedzialny za zapewnienie zgodności z przepisami w zakresie podatku VAT i jeśli nie masz pewności co do swoich zobowiązań, należy zasięgnąć profesjonalnej porady.
18: Jak stosowana jest dopłata paliwowa i inflacyjna?
Dopłata paliwowa i inflacyjna w wysokości 4,3% jest dodawana do bieżących opłat za realizację za jednostkę w ramach programu FBA. Opłaty za realizację FBA są naliczane i pobierane, gdy przesyłka opuści centrum logistyczne Amazon. Jeśli na przykład produkt zostanie zamówiony przed 12 maja, ale wysłany w ten dzień lub później, będzie obowiązywać dopłata. Dopłata jest doliczana tylko do opłat za realizację. Ta zmiana nie ma wpływu na inne opłaty FBA, takie jak opłaty za przetwarzanie zwrotów