Opakowania – obowiązki końcoworoczne. eBay vs. Amazon w sądzie. Monitorowanie pracowników przez Amazona

26.11.2020

Opakowania: końcoworoczne obowiązki sprzedawców aktywnych w Niemczech

Prawie dwa lata temu w Niemczech weszła w życie nowa ustawa o opakowaniach. Sprzedawcy internetowi powinni być szczególnie zaznajomieni z dwoma „głównymi” obowiązkami, które w wielu przypadkach ich dotyczą: Z jednej strony istnieje obowiązek uczestnictwa w systemie, który obowiązywał już przed wejściem w życie ustawy o opakowaniach, a który w szczególności zobowiązywał przedsiębiorców internetowych do licencjonowania opakowań w systemie dualnym. Ustawa o opakowaniach na początku 2019 r. dodała nowy obowiązek dla wszystkich zainteresowanych stron do rejestracji w centralnym urzędzie rejestru opakowań LUCID.

Teraz, na przełomie roku zachodzi kolejny obowiązek dla wielu przedsiębiorców: roczny raport ilościowy. Jeśli nie zadbasz o to lub nie zadbasz o to właściwie, może to być dla Ciebie kosztowne: jeżeli zgłoszenie danych nie zostanie złożone najpóźniej na początku nowego roku lub zostanie złożone nieprawidłowo, może zostać nałożona wysoka grzywna.

Wszystkie informacje o rejestracji i licencjonowaniu opakowań w Niemczech, znajdziesz w naszym FAQ.



Pandemia przynosi eBay’owi wielu nowych klientów

Kryzys wywołany pandemią koronawirusa doprowadził również do znacznego wzrostu liczby klientów na drugiej największej niemieckiej platformie typu marketplace. „Tylko w pierwszej połowie roku przybyło do nas tyle samo nowych kupujących, co w całym 2019 r. Na koniec 2019 r. mieliśmy 18 mln aktywnych kupujących. Od tego czasu doszło o wiele więcej”, powiedział Oliver Klinck, szef niemieckiego eBay’a, który przejął to stanowisko we wrześniu po poprzedniku Ebena Sermona. Nasz wywiad z Oliverem można przeczytać tutaj.

Aby zatrzymać nowych kupujących, eBay chce namówić kupujących, aby stali się również sprzedawcami na eBay. „W tym celu oferujemy na przykład kupony rabatowe, które zmieniają nabywców w sprzedawców, co jak pokazuje doświadczenie, napędza sprzedaż na całej platformie”, wyjaśnia Oliver Klinck.

eBay chce również do końca 2021 r. jeszcze bardziej ujednolicić zarówno terminy dostaw, jak i opcje płatności, a także coraz bardziej ujednolicić informacje o produktach. „Wydajemy na to sporo pieniędzy”.

Biznes bożonarodzeniowy również rozpoczyna się w tym wyjątkowym roku wcześniej niż zwykle na eBay. Wcześniejsze zakupy bożonarodzeniowe są prawdopodobnie spowodowane tym, że klienci wiedzą, że „muszą wysyłać więcej prezentów i nie mogą ich przekazać osobiście”, podejrzewa szef eBay.


eBay przegrywa z Amazon’em w sądzie

Amazon i eBay „walczą” ze sobą w amerykańskich sądach od 2018 roku. Jesienią 2018 r. eBay oskarżył swojego konkurenta w pierwszym pozwie o celowe werbowanie sprzedawców aktywnych na eBay, namawiając ich do sprzedaży na Amazonie. Zgodnie z zarzutami, pracownicy Amazona użyli wewnętrznego systemu wiadomości eBay, aby skontaktować się z top-sprzedawcami i przekonać ich do sprzedaży również na rynku Amazona. Robiąc to, pracownicy Amazona mieli wykorzystywać różne sztuczki, aby ukryć swoje zamiary i nie zostać odkrytym przez system eBay, używając skrótów, takich jak: „AMZ” lub „A.M.Z.N”.

Pozew eBay’a został rozpatrzony w ramach procedury arbitrażowej. Pracownicy Amazona rzeczywiście byli winni naruszenia ogólnych warunków platformy eBay, ale pozew został odrzucony, ponieważ eBay nie mógł udowodnić, że w wyniku tego zachowania ponieśli jakąkolwiek szkodę. W związku z tym sąd orzekł przeciwko eBay.



Zarzuty Motherboard/Vice przeciwko platformie Amazon w sprawie monitorowania pracowników

Raz po raz pojawiają się doniesienia o tym, że Amazon ściśle monitoruje swoich pracowników, a nawet wywiera na nich presję. Z jednej strony dotyczy to bransoletek i innych urządzeń, które kontrolują wydajność pracy i które mają na celu określenie potencjału optymalizacji (np. w celu optymalizacji dróg pieszych oraz rozmieszczenia towaru w magazynach). Ponadto, Amazon zdaje się również zapobiegać powstawaniu rad zakładowych i związków zawodowych.

Motherboard, należący do Vice, wszedł w posiadanie licznych dokumentów i e-maili z „Global Security Operations Center” należącego do Amazon. Wskazują one, że analitycy monitorują działalność pracowników w związkach zawodowych i radach zakładowych w całej Europie. Przeanalizowano również aktywność ekologów i działaczy sprawiedliwości społecznej na Facebooku i Instagramie. Ponadto, agencja detektywistyczna Pinkerton, która nie jest do końca przyjazna związkom zawodowym dostała podobno zlecenie od Amazona, by monitorowała pracowników w magazynach.

Według Vice’a, mechanizmy monitorowania są również wykorzystywane zapobiegawczo. Obserwuje się ogólne ruchy społeczne w mediach społecznościowych, takie jak: francuska Gilet Jaunes, Fridays for Future i działalność Grety Thunberg. Tłem dla tego jest „identyfikacja potencjalnych zagrożeń/zagrożeń, które mogą mieć wpływ na plany Amazona”, aby móc utrzymać wysokie zadowolenie klientów.

Rzecznik prasowy Amazona powiedział Vice’owi, że „jak każda inna odpowiedzialna firma”, Amazon wykorzystuje pewien poziom monitoringu bezpieczeństwa do ochrony pracowników, budynków i zapasów. Obejmuje to wewnętrzny zespół dochodzeniowy, który w razie potrzeby współpracuje z organami ścigania. Celem jest zapewnienie, że wszystkie działania są zgodne z prawem i znane władzom lokalnym. Jakakolwiek próba podżegania do tych działań lub oskarżenia Amazona o nietypowe lub nieprawidłowe zachowanie jest nieodpowiedzialna i niestosowna.

Adblockery mogą zakłócać korzystanie z ecommercenews.pl. Prosimy wyłączyć adblocker lub dodać tę stronę do białej listy.