Poznaj 5 najważniejszych wskazówek prawnych dla sprzedawców na Amazon.de

10.06.2021

Sprzedawcy, chcący wykorzystać Amazon jako kanał sprzedaży, powinni zapoznać się z zasadami obowiązującymi na tej platformie. W przypadku naruszeń prawa grozi bowiem nie tylko upomnienie (Abmahnung) wynikające z prawa konkurencji, ale także blokada konta, której tak wielu się obawia. Dlatego każdy sprzedawca internetowy korzystający z Amazon powinien nie tylko znać, ale i stosować następujące zasady. 


Zapoznaj się z regulaminem i stosuj się do niego

Amazon jest platformą, która Twój sklep internetowy bierze niejako pod swoje skrzydła. Dlatego z punktu widzenia klienta to sam marketplace ryzykuje swoją reputacją, a nie sprzedawca. W celu zagwarantowania sprawnej sprzedaży, a klientom spójnego doświadczenia zakupowego, Amazon wykorzystuje bardzo szczegółowe warunki oraz instrukcje działania obowiązujące sprzedawców, takie jak wytyczne dotyczące zdjęć, których muszą oni ściśle przestrzegać. 

Dlatego po pierwsze należy: czytać, czytać i jeszcze raz czytać! Prześledź wszystkie obowiązujące Cię warunki, aby dowiedzieć się, na co zwracać uwagę. Na samym początku wytyczne Amazona mogą uchodzić za ważniejsze od obowiązującego prawa, ponieważ w przypadku zaniedbań Amazon może ukarać naruszenie zasad użytkowania usunięciem artykułów lub, w najgorszym przypadku, całkowitym i trwałym zamknięciem konta. 


Wstawienie tekstów prawnych

Każdy sklep je ma – przydługawe i zazwyczaj trudne do zrozumienia teksty prawne. Sprzedaż przez Amazon nie stanowi tutaj żadnego wyjątku. Ale właściwie dlaczego? Wymóg udostępniania tekstów prawnych wynika z ustawowych obowiązków informacyjnych, których zlekceważenie może skutkować kosztownym upomnieniem. Sprzedawca również na Amazon staje się stroną umowy kupującego i dlatego musi stosować własne teksty prawne.

Teksty prawne, których potrzebuje sprzedawca na Amazon:

  • Impressum wraz z klikalnym linkiem do platformy internetowego rozwiązywania sporów
  • OWH i informacje dla klientów
  • Pouczenie o odstąpieniu od umowy i wzór formularza odstąpienia
  • Dodatkowe gwarancje zwrotu, jeśli dotyczy
  • Polityka prywatności
  • Cena i koszty wysyłki
  • Informacje dotyczące baterii, jeśli dotyczy

Niezbędne teksty prawne muszą być indywidualnie dostosowane do określonego sklepu na Amazon i wstawione do przewidzianych do tego celu pól. Portal Händlerbund udostępnia instrukcje dotyczące wstawiania tekstów prawnych na Amazon w kilku językach.

Ponadto: jeśli planujesz rozszerzyć krąg klientów i prowadzić sprzedaż na skalę międzynarodową poprzez platformy takie jak „Amazon.uk” lub „Amazon.it”, wymagane są teksty prawne w języku danego kraju.


Stosowanie niedopuszczalnych oświadczeń o produkcie

Zamiast podążać za mottem „im więcej, tym lepiej”, o wiele lepiej skupić się na konkretach. Warto więc poświęcić nieco więcej czasu i wysiłku, aby rozsądnie wykorzystać przestrzeń w szczegółowym opisie lub wypunktowaniach, zamiast w przyciągać negatywną uwagę klientów oraz konkurencji, czyhającej tylko na powód do wystosowania upomnienia…


Sprzedawcy Amazon powinni unikać następujących oświadczeń o produktach:

  • „Przesyłka ubezpieczona”
  • „Otrzymasz fakturę z wykazanym podatkiem VAT”
  • „24 miesiące gwarancji”
  • „Sprzedajemy tylko oryginalne towary!”
  • „100% oryginalny”
  • „14-dniowe prawo do odstąpienia od umowy”
  • „Wszystkie artykuły przywożone z zagranicy są oclone”
  • „Z certyfikatem CE” (Kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej)


Tego nie rób: Nieuczciwe eliminowanie konkurencji

Wcześniejsza wskazówka nie bez powodu skłania do kierowania się własną korzyścią – ale również tutaj można pójść o krok za daleko. Jednym z pomysłów mogłoby być np. podwójne wystawianie artykułów na Amazon, aby pozbyć się uciążliwej konkurencji. Tworzenie duplikatów może jednak przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Zgodnie z orzeczeniem sądu taki rodzaj „manipulacji” zniechęca klientów do szukania potencjalnie tańszych ofert u innych dostawców.


Bądź na bieżąco

Nic nie jest ustalone „na zawsze”. Zasada ta szczególnie dobrze sprawdza się w branży e-commerce, gdzie niezliczone upomnienia skutkują coraz to nowszymi orzeczeniami sądowymi. Do tego dochodzą innowacje techniczne, które są zazwyczaj jeszcze szybsze niż sądy i ustawodawca. Wszystko to sprawia, że w tak szybko zmieniającej się sytuacji ciężko odnaleźć się sprzedawcom na Amazon. Powinni być zatem stale na bieżąco z nowinkami prawnymi, aby na wczesnym etapie wyeliminować wszelkie możliwe przeszkody.