Amazon.co.uk usuwa 20.000 kupionych recenzji. Recenzent-rekordzista wystawiał co 4 godziny pozytywną recenzję.

20.09.2020

Recenzje produktowe zwłaszcza na Amazonie są potężnym narzędziem i często decydują o sukcesie lub porażce sprzedawców. Dlatego też szczególnie na marketplace’ach, sprzedawcy są zainteresowani zebraniem jak największej liczby dobrych recenzji. Aby to ułatwić, w Internecie znajduje się wiele ofert i portali, które oferują odpłatne wystawianie pozytywnych recenzji. W Wielkiej Brytanii takie oszustwo związane z recenzjami zostało właśnie po raz kolejny głośno ujawnione przez Financial Times.

Pięciogwiazdkowa ocena co cztery godziny

Jak donosi Financial Times, Amazon niedawno usunął 20 tys. recenzji dziesięciu najbardziej aktywnych recenzentów. Mieli oni dostawać darmowe produkty, a nawet dalej idące korzyści finansowe, głównie od mniejszych chińskich firm, a następnie wystawiać pozytywne recenzje. Tylko w sierpniu jedna osoba oceniła produkty o łącznej wartości 16 tys. euro – średnio jedna recenzja co 4 godziny.

Odsprzedaż produktów na eBay

Pomimo rzekomego zadowolenia z produktów (w końcu wspomniany rekordzista wystawiał wyłącznie pozytywne, pięciogwiazdkowe recenzje), wspomniany recenzent jednak do końca nie mógł być zadowolony z produktu: wystawiał je mianowicie m.in. na eBayu, często jako produkty nieotwierane i nieużywane. W ten sposób według doniesień zarobił dodatkowe 20 tys. funtów (ok. 22 tys. euro).

W sumie śledztwo Financial Times wykazało, że dziewięć z dziesięciu najbardziej pracowitych recenzentów na Amazon.co.uk wykazało nieprawidłowości. Po opublikowaniu artykułu wymienieni recenzenci usunęli swoje opinie. W międzyczasie Amazon podał, że usunął 20 tys. recenzji. Ponadto, rzekomo zablokowano konta osób zachowujących się podejrzanie.

Amazon zabrania “kupowanie” recenzji

Sam Amazon oferuje usługę recenzji poprzez swój serwis Vine, w którym wybrani sprzedawcy dostarczają testerom produkty za darmo, ale bardzo niemile widziane jest kupowanie recenzji u innych usługodawców.

Recenzje, które są wydawane w zamian za korzyści finansowe, takie jak darmowe produkty lub kupony, zgodnie z prawem muszą zostać oznaczone, jako reklama. Recenzje, które są dokonywane za pośrednictwem programu Vine, również posiadają odpowiednią etykietę pozwalającą je odróżnić od organicznych recenzji produktów. Recenzje, które nie pochodzą z programu Vine, a są oznaczone jako reklamy, są zazwyczaj usuwane przez platformę.

Reakcja platformy na artykuł Financial Times była konieczna, a specjalne zespoły w Amazonie rzekomo również sprawdzają wszystkie recenzje na platformie w poszukiwaniu tego typu oszustw. Realia obecnie jednak są raczej takie, że zwłaszcza chińscy sprzedawcy mają na swoich listingach tysiące fałszywych, pozytywnych recenzji oraz kilkaset organicznych – często dużo bardziej krytycznych. 

Sprzedawcy powinni mieć na uwadze fakt, że inwestycja w kupowane recenzje wiąże się z ryzykiem zablokowania konta oraz prawnymi konsekwencjami w przypadku braku oznaczenia kupionej recenzji, jako reklamy. Ponadto, kupione w taki sposób recenzje mogą po prostu zostać wykryte i usunięte. 

Z drugiej strony dla wielu nowych sprzedawców kupowanie recenzji jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na uruchomienie sprzedaży w nowych listingach. Ostateczna decyzja pozostaje w rękach danego sprzedawcy.