wtorek, 25 czerwca, 2024

Sprzedawcy w obliczu strachu o egzystencję: Amazon od kilku dni wstrzymuje wypłaty dochodów sprzedaży u setek sprzedawców [Aktualizacja: 9.11.2023]

6.11.2023

Sprzedaż na platformie Amazon wiąże się z szansą na bardzo dobrą sprzedaż i dotarcie do milionów kupujących, ale niestety również z ciągłymi zmianami i regulacjami, które często powodują frustrację u sprzedawców. Chociaż zazwyczaj są one najczęściej zapowiadane, to czasami zdarzają się problemy, przy których sprzedawcy czują się całkowicie pozostawieni sami sobie. Podobnie jest obecnie: Amazon bez powodu wstrzymuje wypłaty u wielu sprzedawców i to już od końca października. Nasi czytelnicy relacjonują o wysokich kwotach sześciocyfrowych i narastającym strachu o ich egzystencję.


Wstrzymanie wypłat na Amazon: Co wiadomo?

Problem dotyczący różnych sprzedawców w prawie wszystkich krajach UE wydaje się trwać od końca października. Dotychczas większość poszkodowanych liczyła na szybkie wyjaśnienie ze strony Amazona, ale to nie nastąpiło – tak samo jak wypłata środków. W oficjalnym forum sprzedawców na Amazon (Sellerforum) wielu użytkowników informuje o odpowiedziach ze strony pracowników i opiekunów Amazon, jednak większość odnosi wrażenie, że nawet pracownicy Amazon nie wiedzą, w czym właściwie leży problem.

Jedna osoba otrzymała informację, że problem może leżeć po stronie nieaktualnej karty kredytowej w koncie, inna była informowana o „globalnych” problemach IT, a w innych przypadkach problemem miały być regulacje związane ze zgodnością lub nawet poprawnością podatkowych numerów identyfikacyjnych.

Jedynym konkretnym faktem wydaje się to, że problem dotyka kont sprzedawców w każdym wieku i stopniu rozwoju sprzedaży, którzy dystrybuują towary na Amazon w Niemczech i w UE. Wielu z poszkodowanych zaznacza, że stan zdrowia ich konta sprzedawcy jest od miesięcy lub nawet lat w zielonym obszarze i nie było zagrożone, tym bardziej zablokowane.


Czy zmiana podstawowej zasady dotyczącej wypłaty od 7 dni od daty dostawy jest powodem?

Na początku sierpnia zmiana modalności wypłat na Amazon wywołała niezadowolenie wśród wielu sprzedawców. Zmieniono, kiedy dokładnie dochody mają być wypłacane. Większość poszkodowanych była wcześniej przyzwyczajona do tego, że mogą wypłacać środki bezpośrednio lub siedem dni po dacie sprzedaży, teraz wypłaty miały nastąpić dopiero siedem dni po dacie dostawy.

Zmiana, faktycznie dostosowanie do standardu międzynarodowego obowiązującego od 2016 roku na innych platformach, rozgniewała sprzedawców, dlatego Amazon wprowadził możliwość przedłużonego okresu przejściowego dla wybranych, starszych kont sprzedaży. Sprzedawcy, którzy muszą najpierw dostosować swoje procesy operacyjne do nowych warunków i terminów wypłaty środków, mogli skorzystać z dodatkowego okresu przejściowego trwającego do 31 stycznia 2024 roku, aby dostosować swój cash-flow do późniejszych wypłat.

Konta dotknięte problemem zazwyczaj są kontami starszymi, czyli bardziej doświadczonych sprzedawców – co w obliczu odpowiednio wysokich obrotów i teraz zamrożonych wysokich kwot, stwarza jeszcze większy niepokój.

Support oraz również nasze kontakty w Amazon zazwyczaj nam odpowiadają, że „Problem dotyczy wielu sprzedawców i obecnie sami czekamy na odpowiedź”.

Poprosiliśmy Amazon o oficjalny komentarz w tej sprawie. Gdy tylko go otrzymamy, artykuł zostanie zaktualizowany.


AKTUALIZACJA 9.11.2023

W wielu przypadkach, dla niektórych po prawie dwóch tygodniach, Amazon zaczął dziś przywracać możliwość wypłacania pieniędzy na własne konto bankowe.

Jednak setki sprzedawców nadal może być dotkniętych tym problemem. W wielu przypadkach Amazon zażądał dokumentów potwierdzających rzeczywiste prowadzenie działalności gospodarczej pod adresem podanym w koncie. Przesyłanie rachunków za media w połączeniu z aktualnym dokumentem podatkowym z ostatnich 180 dni, takim jak deklaracja OSS, było akceptowane w wielu przypadkach, a następnie wypłaty były wydawane.

Nie mamy jeszcze potwierdzenia przyczyny tego incydentu, w wyniku którego doskonale zarządzane konta sprzedawcy, w przypadku których wszystkie aspekty KYC (weryfikacja tożsamości dostawcy i beneficjenta rzeczywistego) były „na zielono”, wymagały ponownego przedłożenia takich dokumentów. Sam fakt udostępnienia Amazon’owi takich dokumentów jest stosunkowo normalne. Problematyczne staje się, gdy sprzedawca nie ma informacji o tym, jakie dokumenty są wymagane oraz przez 2 tygodnie są one sprawdzane…