Święta i problemy z przerwą w wysyłce. Jak uratować statystyki i uniknąć blokad?

Okres świąteczny, podobnie jak letni czas urlopowy stawiają sprzedawców wszystkich platform przed nie lada wyzwaniem: jak skonfigurować sprzedaż, lub ją przerwać, gdy infrastruktura logistyki nie funkcjonuje, lub jesteśmy daleko od magazynu w słonecznym miejscu? Przedstawimy kilka sposobów, jak poradzić sobie w nadchodzące święta oraz podczas najbliższego urlopu. Na przykładzie Amazona pokażemy dwie opcje rozwiązania problemu, które również można zastosować na innych marketplace’ach: tryb urlopowy oraz wydłużenie czasu realizacji zamówień.

Amazon

Amazon jest marketplace’em, który budzi chyba największy strach przed blokadami konta ze względu na niewystarczający performance. Nic więc dziwnego, że otrzymujemy najwięcej zapytań odnośnie możliwie bezbolesnego rozwiązania właśnie na tej platformie.

Sprzedawcy mają do dyspozycji dwie opcje:

Tryb urlopowy
Polega na całkowitym wyłączeniu sprzedaży FBM w wybranych wersjach krajowych.

Pro:
– najbezpieczniejsza opcja, gwarantuje całkowity spokój,
– najmniejsze ryzyko dla performance,
– włączenie trybu urlopowego nie ma wpływu na ranking listingów,
– sprzedaż produktów FBA dalej trwa.

Contra:
– listingi przestają się wyświetlać kupującym, którzy mogą odejść do konkurencji myśląc, że zakończyliśmy sprzedaż na Amazonie,
– występuje całkowity brak sprzedaży,
– należy pamiętać, aby uruchomić tryb wakacyjny 24h przed rzeczywistym zakończeniem pracy na Amazonie,
– wciąż należy odpowiadać na wiadomości, rozwiązywać ewentualne spory itp..

Tutaj znajdziesz ustawienia urlopu na Amazon

Wydłużenie Handling Time Polega na zmianie czasu, który potrzebujemy na obróbkę zamówienia. Jest to czas między wpłynięciem zapłaconego nowego zamówienia, a jego przekazaniem kurierowi. Określa przedział czasowy (w dniach) między momentem otrzymania zamówienia, a przekazaniem przesyłki do dostawcy. Standardowy czas przetwarzania wynosi jeden do dwóch dni roboczych.

Jeśli natomiast wynosi więcej niż dwa dni robocze, należy to tutaj zaznaczyć.

Pro:
– listingi nie znikają z oferty, kupujący dalej mogą dokonać zakupu i zostają poinformowani o wydłużonym czasie dostawy (ustawiony handling time + szacowany czas dostawy wg kuriera),
– brak przerwy w zamówieniach
– wracając z urlopu możemy cieszyć się zamówieniami i zwiększony saldem,
– stali klienci zaakceptują wydłużony czas dostawy i nie uciekną do konkurencji.

Contra:
– istnieje ryzyko pogorszenia się statystyk ze względu na błąd w obliczeniu wydłużonego handling time,
– w przypadku bardzo wydłużonego handling time można się narazić na negatywny feedback (jeżeli kupujący nie doczytają informacji o wydłużonym czasie dostawy),
– wciąż należy odpowiadać na wiadomości, ewentualne spory itp..

Opcję handling time można znaleźć edytując listing w Inventory, w zakładce Offer:

Restock Date Data, w której sprzedawca może wysyłać obecnie niedostępne w magazynie towary. Jeżeli wpiszemy tu datę dnia po powrocie z urlopu, to kupujący otrzyma informację, że dopiero tego dnia możliwa będzie wysyłka.

Wady i zalety są podobne do rozwiązania handling time, aczkolwiek informacja dla klienta jasno mówi, że tego produktu teraz nie ma w magazynie. Odbiór tego rozwiązania może być jednak nieco bardziej negatywny od produktu, który ma długi handling time.

eBay (eBay Shop)

Również na eBayu mamy do dyspozycji tryb urlopowy. Aktywuje się go w tym samym miejscu, gdzie również można umieścić informację dla kupujących.W tym celu należy udać się do ustawień wiadomości i ustawić tryb wakacyjny oraz umieścić wiadomość z informacją, kiedy wracamy z urlopu:

Oczywiście można również na eBayu wydłużyć okres realizacji zamówienia i dzięki temu zyskać czas na wysyłkę towaru aż do powrotu.

Cdiscount

Tryb wakacyjny na francuskim Cdiscount uruchamiamy w ustawieniach:

Rakuten

Rakuten w przeciwieństwie do Amazona, eBaya i Cdiscount odradza wyłączenia sprzedaży na czas urlopu. Zaleca jedynie wydłużenie czasu realizacji zamówień, czyli podobnie, jak na Amazonie – handling time.

Nasze zalecenia:

  1. W przypadku korzystania z trybu urlopowego należy pamiętać o tym, że na każdym marketplace’ie wyłączenie oferty może trwać od 24 do 36 godzin!
  2. W przypadku wydłużenia czasu realizacji zamówień należy zwracać szczególną uwagę na poprawne obliczenie liczby dni.
  3. Wydłużenie czasu realizacji pociąga za sobą pewne ryzyko, ale jest zdecydowanie korzystniejsze. Klienci widzą, że jesteśmy tylko na urlopie, cierpliwi wśród kupujących będą dokonać zakupów, a gdy wrócimy z urlopu możemy się cieszyć z nowych zamówień i zwiększonego salda na koncie.