eBay zmienia model opłat za usługę fulfillment

17.03.2020

W sierpniu serwis logistyczny eBay Fulfillment wyszedł z fazy beta. W związku z tym marketplace udostępnił sprzedawcom aktualizacje odnoszące się głównie do cen. Model opłat został dostosowany „na podstawie danych wykorzystania oraz wymagań procesów logistycznych”. W praktyce oznacza to, że dla ceny decydująca będzie również wielkość paczki. Podczas gdy do tej pory stosowano rozliczenie na podstawie wagi, obecnie dodano nowy składnik – gabaryt.

Przesyłki listowe dzielą się „kompaktowe” (do 50 g), „duże” (do 500 g) oraz „maxi” (1 kg) z opłatami za przesyłkę między 1,99 euro a 3,39 euro (ceny bez VAT). Duże zmiany odnośnie wysyłki paczek. Tutaj eBay rozróżnia pomiędzy „standardowymi”, „dużymi” oraz „ponadwymiarowymi” paczkami  i w obrębie rozmiarów pobiera różne opłaty za różne wagi. Przykład: paczka o wadze 5 kg w standardowym opakowaniu o wymiarach nie przekraczających 46 x 43 x 15 cm kosztuje 4,99 euro. Duży rozmiar 100 x 77 x 76 cm kosztuje już natomiast 6,99 euro. Paczka o tej samej wadze w wersji ponadwymiarowej kosztuje 23,99 euro.

Drogo? I tak i nie

Czy w związku z tymi zmianami usługa fulfillment podrożała? I tak i nie. Ceny wyjściowe wprawdzie wzrosły –  dotychczas najtańsza wersja przesyłki listowej kosztowała 1,65 euro, a paczka 3,16 euro. Natomiast w ogólnym rozrachunku oferta jest nieco korzystniejsza. Na paczkę o wadze 31,5 kg trzeba było wydać do tej pory 13, 42 euro. Natomiast obecnie „duży” wariant kosztuje 12,99 euro. To, czy nowa struktura cenowa jest droższa dla sprzedawcy, zależy więc w dużej mierze od wielkości zazwyczaj wysyłanych paczek.  Wykaz nowych opłat jest dostępny dla sprzedawców w Podręczniku fulfillmentu.

Inne kraje i dostawcy zewnętrzni

W przypadku wysyłki międzynarodowej do wybranych krajów UE również obowiązują zmienione ceny, które są oczywiście wyższe niż w przypadku wysyłki krajowej. Do tych krajów UE zaliczają się obecnie Belgia, Włochy, Holandia, Austria i Wielka Brytania. Dodatkowo od teraz jest wśród nich również Francja i Hiszpania. Prowizja za multichannel zostaje utrzymana przez eBay na niskim poziomie 0,20 euro dla paczek standardowych oraz 0,50 euro dla dużych paczek.

Po Plentymarkets (natywne rozwiązanie oraz jedyne używane w całej fazie BETA), JTL, DreamRobot, Hermes i UPS również eBay wprowadził na pokład kolejnego partnera technologicznego – Afterbuy. Oferta jest najwyraźniej przyjmowana przez sprzedawców z entuzjazmem. Po wyjściu usługi eBay Fulfillment z fazy beta w sierpniu 2019 roku aktywnie korzystało z niej około 70 sprzedawców, a obecnie jest ich już 200. Kolejne 300 osób przechodzi właśnie proces wdrażania lub znajduje się na liście oczekujących.

Wraz ze wprowadzonymi zmianami eBay dostosował też swoje OWH, które zostaną zaktualizowane 1 kwietnia 2020 roku. Obecne OWH obowiązują jeszcze do 31 marca. Jak wyjaśnia eBay, sprzedawcy, którzy nie chcą korzystać z usługi Fulfillment na nowych warunkach, mogą sprzeciwić się nowym OWH w ciągu czterech tygodni.

Więcej informacji o kosztach oraz przykładowe kalkulacje można znaleźć tutaj.

Adblockery mogą zakłócać korzystanie z ecommercenews.pl. Prosimy wyłączyć adblocker lub dodać tę stronę do białej listy.